3 tips voor impactvolle communicatie uitingen

Header_smal

Internet, krant, tv, radio, brievenbus, winkels, langs wegen; overal zijn communicatie uitingen te vinden met als doel de consument in beweging te brengen. Het blijkt dan ook dat consumenten gemiddeld 2900 marketinguitingen per dag zien. Dus hoe zorg je ervoor dat, in de strijd om aandacht, juist jouw uiting opvalt? Hoe verhoog je de effectiviteit van je campagnes en daarmee de ROI? En hoe zorg je ervoor dat je klanttevredenheid verbetert?

Het draait allemaal om het creëren van impact bij je klant. Denk aan impactvolle direct mail, Point-of-Salesmaterialen of verpakkingen. Graag help ik je op weg met drie tips om jouw communicatie uitingen impactvoller te maken.  

  1. Personaliseer

“Hey Steven, hoe is je dag?”. Uit onderzoek blijkt dat alle Stevens onder ons zich nu meer gewaardeerd en begrepen voelen en dat de kans op een respons van Steven met 135% toeneemt. Personalisatie kun je op verschillende manieren vormgeven. Bijvoorbeeld met een persoonlijke boodschap op de verpakking van een e-commercebestelling of een specifieke aanbieding naar aanleiding van de voorkeuren van jouw klant. Zoiets zorgt ervoor dat de hij vaker terugkomt, meer koopt en positiever is over je bedrijf of merk.

  1. Be Different

We kennen allemaal de ‘standaard’ A5 papieren mailing, mooi opgemaakt en in full colour. Een prima communicatietool, maar deze vorm is niet heel bijzonder. De techniek van nu maakt het mogelijk om gepersonaliseerd te printen op bijna alle materialen, formaten en vormen. Stel je nu eens voor dat je dezelfde mailing ontvangt, alleen dan geprint op kunststof in posterformaat. Deze mailing zal gemiddeld een 43% hogere merkbeleving teweegbrengen, en zo een betere ROI.Er zijn eindeloos veel opties in formaat, vorm en materiaal, dus wees niet bang om out-of-the-box te denken!

  1. Geef een persoonlijk cadeau

Wij Nederlanders houden van gratis. Zodra we een pakket ontvangen met een opvallende vorm of een inhoud die rammelt, maakt dit ons direct nieuwsgierig. Hoe leuk is het als je onverwachts een sleutelhanger krijgt van het vakantiehuisje waar je vorig jaar verbleef, of een op jou afgestemde gift bij je webshopbestelling? Wanneer je je klanten een persoonlijke gift toestuurt, stijgt de merkwaardering gemiddeld met 63%.Dit kan vervolgens leiden tot herhalingsaankopen en mond-tot- mondreclame.

Kortom, durf creatief te zijn, experimenteer met verschillende formaten en materialen en zorg dat je klant zich begrepen en gewaardeerd voelt. Alleen zo zal de impact van je communicatie leiden tot verbeterde resultaten.

Onderzoek naar de succesfactoren van een direct mail door PostNL, Rijksuniversiteit Groningen en onderzoeksbureau Metrixlab.

Meer informatie
Benieuwd naar wat impactvolle communicatie uitingen voor jou kunnen betekenen, en de mogelijkheden die wij bieden? Neem dan contact op met mijn collega Davy Nanulaitta (06 – 12 47 17 60), hij kan je hier alles over vertellen.

Marketeer

Lieke werkt als Marketeer bij Pondres. Samen met de collega’s van het marketingcommunicatieteam is zij verantwoordelijk voor onder andere de interne en externe communicatie, zoals contentcreatie, diverse campagnes en het onder de aandacht brengen van onze diensten en producten.