blogs

 

header-smal2_2

Het IKEA-effect in communicatie

26-08-2020 Ilse van Breugel

Je hoort steeds vaker over het IKEA-effect. Dit effect houdt in dat een leverancier door bepaalde keuzes te maken in een aankoop- of productieproces, de waardering van de klant kan verhogen. Hoe dit zit en wat jij er mee kan, ga ik proberen uit te leggen in dit blog.

Communicatie is kindertaal

23-07-2020 Margot Baselier

De eerste helft van 2020 was eigenlijk als een willekeurige dag met kinderen: vol verrassingen en onverwachte wendingen. Want ondanks alle briljante plannen was er ineens corona, en toen was alles anders. Wat heeft de crisis veranderd voor het communicatievakgebied en hoe kunnen we hiervan leren? Ik noem drie ontwikkelingen in zakelijke communicatie  ook inzetbaar richting het thuisfront. 

Wie redt de direct mail?

16-07-2020 Ludo Verhiel

De sterke groei van de pakketmarkt heeft mij niet verrast. E-commerce groeide al als kool en dit zal mede door de coronacrisis alleen maar meer worden in 2020. De daling van het brievenvolume zet daarentegen ongenadig hard door, wat ongetwijfeld zal zorgen voor nu al dreigende tariefverhogingen. Verhogingen die brievenbuspost nog verder wegduwen in de periferie van beschikbare media. Maar is dit terecht?

Persoonlijke touch maakt het verschil in e-commerceland

25-06-2020 Lieke van Laarhoven

De afgelopen tijd heb ik een goede relatie ontwikkeld met mijn pakketbezorger. Een tijdje geleden kon ik hem wat langer vasthouden en ik vroeg hem: Wordt er nu echt zo veel meer online besteld? Het is een gekkenhuis, zei hij. Dat blijkt ook uit de cijfers. Maar wat betekent de drukte voor de persoonlijke touch?

Thuiswerken in coronatijd: tips voor en door collega’s

22-06-2020 Binh Duong

We zijn alweer een aantal maanden op weg in de coronacrisis. De genomen (overheids)maatregelen hebben effect op onze Operations-afdelingen, maar ook op de kantoren. Al maanden werken we waar mogelijk thuis. Voorlopig tot 1 juli, wellicht langer. Waarschijnlijk geldt dit voor nog veel meer bedrijven. Maar wat doet al dat thuiswerken nu met jou? En hoe houd je het leuk voor jezelf en je collega’s? Ik geef je graag wat tips voor wat virtuele gezelligheid!

Klantloyaliteit: do's en don'ts

28-05-2020 Margot Baselier

Klantloyaliteit ontstaat niet zomaar. Gemiddeld zijn er zeven contactmomenten nodig voordat iemand tot een aankoop overgaat. Dit aantal wordt iets lager zodra iemand een (vaste) klant is, maar ook dan is het juist belangrijk om in contact te blijven. En vooral: om top of mind te blijven. Want klantloyaliteit blijft alleen zolang jij toegevoegde waarde blijft bieden. Dit doe je door impactvol te communiceren, oftewel persoonlijk, uniek en relevant. Hoe je dat in de praktijk brengt – en juist niet? Ik geef een paar mooie voorbeelden.

De keerzijde van de coronamedaille

09-04-2020 Marcel Winkelman

Inmiddels is het april en we zitten nog midden in de coronacrisis. Ik weet niet hoe jullie het ervaren, maar ik kijk sinds een paar dagen wat minder op nieuwssites en vermijd de coronaprogramma’s op tv. Niet dat ik de realiteit wil ontkennen, maar de hele dag negatieve berichtgeving over corona doet toch iets met mijn stemming. En hoewel het natuurlijk primair veel pijn, verdriet en zorgen veroorzaakt, heeft de coronamedaille ook een positieve zijde – en die wil ik graag met jullie delen.

Emotie komt altijd van rechts

20-03-2020 Margot Baselier

Een paar weken geleden deed ik mee aan een training Effectief communiceren. Het was een feest der herkenning: eindelijk dat maffe gedrag van jou of je collega verklaard, eindelijk de geruststelling dat het niet aan jouw rare brein ligt allemaal. Wat mij vooral is bijgebleven is het concept van ‘horizontale communicatie’ en de ongeschreven regel dat emotie altijd voorrang heeft. Daar neem ik je graag in mee.

 

Over spetterende communicatie gesproken

20-02-2020 Marcel Renzenbrink

De keukenkraan thuis lekte en bleef maar lekken. Negeren had geen zin meer, er was actie nodig. Gelukkig kwam de kraan met 5 jaar garantie, dus ik meldde het probleem bij de fabrikant via een strak geautomatiseerd systeem. De volgende dag kreeg ik al een reactie: er moet een onderdeel vervangen worden en dat kan op twee manieren. Ofwel ik laat het een monteur doen, ofwel ik klaar dit klusje zelf. Ik koos voor de tweede optie...

De kracht van personaliseren in kleur

04-02-2020 Renato de Koning

Als je, zoals ondergetekende, verslaafd bent aan print en al jaren in het DM-vak werkzaam bent, bekijk je drukwerk met andere (kritische) ogen. Ik ben wat je noemt beroepsgedeformeerd. En toch … kan goede direct mail mij nog steeds betoveren!

7 vragen aan fulfilmentman Marcel over fulfilment binnen en buiten Pondres

21-01-2020 Marcel Renzenbrink

De laatste jaren is Pondres volop aan het investeren en optimaliseren in haar fulfilment. Dat klinkt allemaal erg veelbelovend, maar waar zijn we precies mee bezig? En hoe ziet de toekomst van fulfilment er eigenlijk uit? Wij vragen Marcel Renzenbrink, Manager E-fulfilment & Logistiek bij Pondres, het spreekwoordelijke hemd van het lijf.

Pondres maakt het in Tilburg

16-01-2020 Maarten Wolters

Met onze diensten bedienen we nationale en zelfs internationale klanten, maar ook 'gewoon' Tilburgse partijen. En daar zijn we net zo trots op. “Samenwerken en samen groeien hebben voor mij prioriteit. Ik geloof in de kracht van een lokale netwerkeconomie,” zo vertelt Maarten Wolters, onze CFO, dan ook aan Make it in Tilburg. Wat volgt is een mooi artikel over de lokale netwerkeconomie, de stille kracht van Tilburg en de toekomstvisie van Pondres.

Zo maak je van fouten een succes

20-12-2019 Henk Heijtlager

Recent las ik een artikel van Ben Tiggelaar over het maken van fouten en de psychologische veiligheid van medewerkers. Het ging over de overtuiging dat je sociale risico’s kunt nemen op je werk. Wanneer medewerkers veiligheid op hun werk ervaren, zeggen ze wat ze denken, delen ze hun zorgen en vertellen ze over gemaakte fouten, zonder angst voor negatieve gevolgen. Maar werkt deze prachtige theorie wel in de dagelijkse praktijk? Ik neem je graag mee in mijn eigen ervaringen.

Pien en mijn bruine broek

28-11-2019 Leo Harpe

Ik zal beginnen met een persoonlijke ontboezeming: ik vind kleding kopen niet leuk. Het ligt volstrekt buiten mijn comfortzone en ik ben hierin 100% afhankelijk van mijn vrouw Tanja. Voor het overige sta ik redelijk zelfstandig in het leven, maar op dit punt wankelt mijn zelfvertrouwen. Laatst was het weer eens zover en middels een forse inhaalslag kochten we nieuwe hemden, een spijkerbroek en als klap op de vuurpijl een fraai colbertje. Een bruine broek zou daar fantastisch bij staan, begreep ik van Tanja, maar helaas was de perfecte kleur op dat moment niet beschikbaar. Geen nood, zei Tanja, die kopen we volgende week wel.

Een klantrelatie is geboren …

21-11-2019 Jos Schellekens

In veel dingen die ik doe ben ik gepassioneerd. Ik heb een prachtig gezin waar ik graag leuke dingen mee doe. Al tien jaar werk ik voor Pondres, waar ik met de klanten nadenk over de inrichting van hun persoonlijke klantcommunicatie. Daarnaast kijk ik graag sport, op televisie of live in het stadion. Eén club steekt er voor mij bovenuit, en dat is PSV. Als klein jongetje kwam ik er al graag en inmiddels volg ik de club in binnen- en buitenland. Maar hoe is mijn klantrelatie eigenlijk ontstaan, vraag ik me weleens af. En waarom houdt deze relatie zo lang stand? Ik ben namelijk al tientallen jaren erg loyaal … en dat is natuurlijk het ultieme doel van elk bedrijf.

Overtuigen zonder inhoud

04-11-2019 Margot Baselier

De eerste stap om iemand te overtuigen lijkt een inkoppertje: zorg voor sterke argumenten. Maar dat is niet het belangrijkste. Het gaat er namelijk vooral om dat je aan het juiste spreekwoordelijke knopje draait bij de ander – dat je zorgt dat diegene het onbewust met je eens is. Hoe? Bijvoorbeeld met (een van) de 6 overtuigingsprincipes van Cialdini. Die komen hieronder uitgebreid aan bod.

10 vragen aan postexpert Ludo over de overname van Sandd door PostNL

22-10-2019 Ludo Verhiel

De overname van Sandd door PostNL is een feit. Het lijkt nu slechts een kwestie van maanden voor alles rond is – dat wil zeggen, officieel is gemaakt. De praktische invulling van de overname is een stuk complexer. Want wat zijn de gevolgen voor de klanten die via Sandd verzenden? Wat gebeurt er met de tarieven, servicekaders en aanleverprocessen? En blijft de kwaliteit wel gewaarborgd?

Wij begrijpen als geen ander dat je hier veel vragen over hebt. Daarom leggen we 10 veelgestelde vragen voor aan onze postexpert Ludo Verhiel. Heb jij nog andere vragen of ben je op zoek naar advies? Bel of mail ons via +31 13 – 595 35 85 of ludo.verhiel@pondres.nl, wij staan voor je klaar.

Is digitalisering moeilijk?

… of MAKEN we het moeilijk? Het digitaliseren van je communicatie brengt veel voordelen met zich mee. Van een verbeterde klantervaring tot lagere kosten, van meer communicatiemogelijkheden tot meer inzicht in de ontvangst ervan. Allemaal bekende redenen om te digitaliseren, en daar ga ik dan ook niet verder op in. De grote vraag die ik wil beantwoorden is de volgende: waarom is de overstap naar digitalisering dan vaak zo moeilijk?

De deadline die vakantie heet

De vakanties zijn weer begonnen in Nederland. Topdrukte op Schiphol, de wegen weer vol met de door velen geliefde caravans. Heerlijk die vakantie, even een paar weken niets moeten. Relaxen op het strand, dat ene boek uitlezen wat al maanden op je wacht. Volledig ontspannen om de batterij weer op te laden. 

Sorry, klant

23-08-2019 Lieke van Laarhoven

Een vakantie plannen is altijd leuk en dus ging ik vol goede moed begin dit jaar achter mijn laptop zitten om het web af te speuren naar een geschikte deal. Deze vakantie was wel net iets anders dan alle andere vakanties, we gingen namelijk op huwelijksreis. Ons wensen-/eisenlijstje was daarom wat langer dan normaal, compleet met bountystranden, goed eten en drinken, en mooi uitzicht vanaf de kamer. Na dagen hotels en landen vergelijken waren we eruit; Mauritius it is! Een luxe hotel, een honeymoonsuites met uitzicht op zee en een jacuzzi op het balkon. Als dat niet goed toeven zou worden …

MVO in 3 stappen

12-08-2019 Hans van Gameren

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Duurzaam Ondernemen, Circulair Ondernemen. Vrijwel dagelijks passeren deze begrippen mijn bureau. In e-mails van aanbieders, in nieuwsbrieven, in tendervragen, in blogs, op LinkedIn, in vragenlijsten van klanten en ga zo maar door.  En telkens is de invalshoek net anders. De ene partij legt de nadruk op energiebesparing, de tweede op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, de derde op recycling van afvalstoffen. ‘MVO’ is inmiddels zo breed geworden dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. Voor Pondres tijd om inzichtelijk te maken wat we al doen en wat we nog willen bijdragen.

Het beste recept

Goede, op elkaar afgestemde ingrediënten zijn essentieel om een lekker gerecht op tafel te kunnen zetten. Op goed geluk je kruidenkast in de pan legen gaat niet veel soeps opleveren. Hetzelfde geldt voor de samenwerking met collega’s binnen een project. Wat is nu precies het beste recept voor een goede samenwerking binnen projecten? Ik vertel jullie graag mijn (geheime) recept.

Strategie is kiespijn

22-07-2019 Henk Heijtlager

Een aantal weken geleden hebben wij vanuit Pondres ons eerste Customer Advisory Board georganiseerd met een vijftal van onze topklanten. De Customer Advisory Board is voor Pondres een belangrijk adviesorgaan. In deze meetings vragen wij onze klanten kritisch te zijn naar Pondres. Wat vinden ze goed aan onze dienstverlening, waar moeten we nog verbeteren en wat zijn gewenste innovaties? Dankzij hun feedback kunnen we nog beter inspelen op de huidige en toekomstige behoeftes van onze klanten.

Belastingbetaler draait op voor post?

11-07-2019 Ludo Verhiel

“De belastingbetaler moet in de toekomst mogelijk gaan meebetalen aan de instandhouding van de postbezorging in Nederland. Dat blijkt uit de inbreng van PostNL in een consultatie over een wijziging in de postwet uit 2009,” aldus een kop uit de Telegraaf van begin juni 2019. Het lijkt de wereld op zijn kop. PostNL werd immers door de overheid geprivatiseerd. En nu zijn we straks weer terug bij af?

Vertelt je klantcommunicatie jouw verhaal?

“To be digital, or not to be digital, that is the question.” Toch? Onze communicatie gaat steeds vaker digitaal. Maar er schuilt meer achter klantcommunicatie dan alleen maar het kanaal waarop het aankomt. Of je nu een marketinguiting of transactionele documenten verzendt, elk stuk communicatie vertelt een eigen verhaal dat het dagelijks leven van jouw klant beïnvloedt.

Toegevoegde waarde zit in koekjes

11-06-2019 Manon Willms

Afgelopen zaterdag werd ik verrast met een mooie attentie van Nespresso. In een chique verpakking zat een Bedankt-kaart met een set koffie en Cantuchini-koekjes. Als dank, omdat we al 5 jaar lang trouwe klant zijn en genieten van deze heerlijke koffies. Een klein gebaar, maar zo leuk om te ontvangen! Je voelt je als klant gelijk speciaal. En die aandacht en toegevoegde waarde, dat is waar het in klantbeleving om draait.

Persoonlijke communicatie is de sleutel tot succes

Onze klanten helpen bij het realiseren van unieke en relevante klantcommunicatie, dat is wat wij bij Pondres doen. Onze ervaren vakmensen zetten zich hier iedere dag voor in. In onze aanpak en in de relatie met onze klanten is persoonlijke aandacht voor ons een vanzelfsprekendheid. Maar ook richting onze collega’s en sollicitanten – onze mogelijk toekomstige collega’s. Persoonlijke aandacht, die in de (arbeids)markt helaas toch wel uniek is, weet ik uit ervaring.

Een klantervaring: makkelijk verpest, moeilijk hersteld

17-05-2019 Marcel Winkelman

We zijn allemaal klant bij bedrijven, zowel zakelijk als privé. Ook bij de bedrijven die op papier een heel goede klantstrategie hanteren en de mond vol hebben van ‘de optimale customer experience’. Ik weet niet hoe jouw ervaringen zijn, maar ik word als klant in de praktijk toch heel vaak teleurgesteld. Het ergste is dat de mensen bij die bedrijven meestal niet beseffen hoeveel schade zo’n teleurstelling veroorzaakt in de klantrelatie. En die schade krijg je echt niet weggepoetst met een reclamecampagne of een fancy e-mailnieuwsbrief.

Moederdag: van plakzoen tot papieren bloemen

09-05-2019 Margot Baselier

Dit weekend beleef ik mijn eerste echte Moederdag. De enige verrassing die ik van mijn zoontje van 4 maanden kan verwachten is een volle luier (en een prachtige lach!), dus de verwachtingen voor manlief zijn hooggespannen. Ik weet niet op hoeveel nieuwsbrieven hij zich in de loop der jaren heeft (laten) abonneren, maar mijn mailbox stroomt de laatste maand vol met (commerciële) reminders en tips. Vergeten is lastig dus, maar of die tips nu zo treffend zijn af en toe …

De enige constante is verandering

"De enige constante is verandering." Dat zei de Griekse filosoof Heraclitus al zo’n 2.500 jaar geleden. Als bedrijf moet je ook met de markt meebewegen en het liefst zelfs voor de markt uit. Pondres is allang niet meer het Pons- en Adresseerbedrijf van weleer. Door verregaande automatisering en een uitbreiding van diensten in zowel print, mail en fulfilment als digitale communicatie, zijn we uitgegroeid tot het mooie bedrijf wat we nu zijn. De groei van een bedrijf zorgt voor verandering. Verandering van processen, machines en vooral de mens!

Ni hao: communiceren zonder woorden

02-05-2019 Bert Alblas

Na een geslaagde rondreis door China hadden we ons enthousiast opgegeven als gastgezin. Daarom stonden we begin vorige maand met ons welkomstbordje op Schiphol te wachten op onze Chinese studente Huâ en haar moeder.

Operatie Paashaas

Bij ons thuis is het het hele jaar door Pasen. Het welbekende spelletje paaseieren zoeken wordt hier bijna wekelijks ijverig gespeeld, zij het in een iets andere vorm. Als werkende moeder van twee kleine meisjes is tijd hebben om te winkelen net zoiets als voldoende nachtrust, een opgeruimd huis of een perfecte man – een illusie...

Man in de war

13-03-2019 Wouter de Regt

Ik raak soms in de war. Ik ben een kerel van bijna twee meter lang, die consequent van een jeanswinkel mailaanbiedingen krijgt voor spijkerbroeken die niet verkrijgbaar zijn in mijn lengtemaat. Datagedreven realtime marketing lijkt nog niet zo gemakkelijk in de praktijk te brengen. En het kan zo mooi zijn!

Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten!

Ons vak is om onze klanten te helpen om de beste klantbeleving voor hun klanten te verzorgen. Om dat goed te kunnen doen, werken wij met mensen met passie voor hun werk. Want happy people, better business! Daarom is het cruciaal om inzicht te krijgen in de medewerkerstevredenheid. Hoe wij dat doen? 

Het WOW-effect in fulfilment

Alleen al in Nederland zijn er meer dan 60 bedrijven waarbij webwinkels hun fulfilment proces kunnen uitbesteden. En hoe bepaal je dan welke partij jou het beste kan ondersteunen? Ben je enkel op zoek naar een bedrijf dat het pakketje zo snel en zo goedkoop mogelijk verzendt? Of wil je je klant op een ander niveau verrassen? En zo ja, hoe doe je dit dan?

Klantbeleving maakt fulfilment sexy

25-02-2019 Lieke van Laarhoven

Als consument is het heel logisch dat wanneer je een product besteld dit de volgende dag netjes wordt geleverd. Is het vervolgens toch niet wat je zoekt dan stuur je het gewoon terug. Hoe kan een fulfilment bedrijf zich in deze markt onderscheiden? Wat wil de consument? Hoe maak je fulfilment sexy? Lees & leer! 

Kwaliteit als basis voor klanttevredenheid

21-02-2019 Hans van Gameren

Jaarlijks hebben we bij Pondres de auditors op bezoek. Voor ons een moment van bezinning, want wat is nu eigenlijk belangrijk? Alles draait uiteindelijk om klanttevredenheid! Maar wanneer is een klant nu tevreden?

Digikids

13-02-2019 Wouter de Regt

Digikids. Zij zijn de klanten van de toekomst. Ze komen eraan. En hoe!

Waarom gepersonaliseerde direct mail effectief is

06-02-2019 Margot Baselier

Persoonlijke communicatie begint natuurlijk bij het aanspreken van de ontvanger met zijn of haar naam. Maar in de huidige data driven samenleving gaan de mogelijkheden veel verder dan dat. Gelukkig maar, want klanten nemen inmiddels geen genoegen met minder. Hoe je dit aanpakt in jouw direct mailing? Ik vertel het je graag in dit artikel.

Binden en boeien

14-01-2019 Amy Laros

Wat trekt (nieuwe) medewerkers aan? Waarom kiest men ervoor bij het ene bedrijf te werken en niet bij het andere? Collega’s, cultuur, functie? Redenen genoeg, en wat je belangrijk vindt verschilt ook nog eens per persoon. Maar voor werkgevers geldt unaniem: aantrekkelijk werkgeverschap is belangrijk om een bevlogen medewerker binnen te krijgen én te behouden. 

Hello sunshine

28-09-2018 Wouter de Regt

Een prettige reis, dat is wat een klant gelukkig maakt. Op vakantie, maar ook bij andere bestemmingen, zoals een digitale route.

‘Beste heer/mevrouw’ spreekt niemand aan

13-09-2018 Davy Nanulaitta

Stel, je loopt in een drukke winkelstraat en je hoort ineens ‘meneer/mevrouw, mag ik u wat vragen?’. Waarschijnlijk weet je dan al hoe laat het is, maar voel je je ook aangesproken? Of niet (of doe je alsof) en loop je door? En stel dat je in dezelfde winkelstraat loopt en je hoort iemand je naam roepen. Kleine kans dat je je niet aangesproken voelt, toch?

Customer experience: de 3 A’s

06-09-2018 Margot Baselier

De ervaring die een klant heeft met jouw bedrijf kan je maken of breken. Niet voor niets wordt er steeds meer aandacht besteed aan het optimaliseren van de customer experienceMaar zijn bedrijven wel zo accuraat, actueel en attent als zij pretenderen te zijn? I beg to differ …

3 tips voor impactvolle communicatie uitingen

07-08-2018 Lieke van Laarhoven

Internet, krant, tv, radio, brievenbus, winkels, langs wegen; overal zijn communicatie uitingen te vinden met als doel de consument in beweging te brengen. Het blijkt dan ook dat consumenten gemiddeld 2900 marketinguitingen per dag zien. Dus hoe zorg je ervoor dat, in de strijd om aandacht, juist jouw uiting opvalt? Hoe verhoog je de effectiviteit van je campagnes en daarmee de ROI? En hoe zorg je ervoor dat je klanttevredenheid verbetert?

Pensioen: een gezamenlijke verantwoordelijkheid

16-07-2018 Gastblogger

Pensioenbewustzijn wordt veelal gezien als de verantwoordelijkheid van de individuele deelnemer. Het is zíjn pensioen en dus zijn pakkie an. Maar is dat wel zo? Hebben we als pensioenfonds, -verzekeraar, -uitvoerder, tussenpersoon of facilitaire organisatie niet een gezamenlijke verantwoordelijkheid? Ik vind van wel.

Closed loop couverteren: 100% zekerheid voor AVG

02-07-2018 Ludo Verhiel

Met de invoering van de nieuwe AVG-wetgeving worden er door klanten van Pondres veel vragen gesteld over de beveiliging van hun data. En ook in elke aanbesteding staat data security centraal met een hoge SLA (>99,9%) voor het beveiligd en gecontroleerd inpakken van documenten in enveloppen. Bedrijven probeerden nog voor 25 mei een aantal ‘gaten’ te dichten.

De nieuwe AVG door een HR-bril

Vanuit mijn vakgebied onderhoud ik een bijzondere relatie met wet- en regelgeving. Regels geven immers noodzakelijke kaders en beschermen tegen ongewilde risico’s. Maar tegelijkertijd kunnen regels beperkend zijn als ze in de weg staan van een innovatieve oplossing voor een nijpend probleem. 

Even stilstaan, een hele vooruitgang

In de laatste maand van het jaar trekken we met z’n allen een sprintje om de laatste dingen af te ronden. Ergens tussendoor krijgen we ook nog een beoordelingsgesprek met onze leidinggevende waarin we terugblikken op wat we allemaal hebben gedaan. En boy, dat was weer veel dit jaar!

 

5 vragen aan security officer Hans

27-10-2017 Hans van Gameren

Pondres heeft al geruime tijd een Security Officer in de persoon van Hans van Gameren. Aan de hand van 5 vragen vertelt Hans wat zijn rol precies inhoudt in het security-beleid van Pondres.

Privacy als marketingkans

23-10-2017 Wouter de Regt

Iedereen kan een nieuwsbrief schrijven, maar hoe zorg je dat deze gelezen wordt? Wij zorgen ervoor dat jouw communicatie binnenkomt bij de ontvanger.

De inrichting van CCM, waar begin je aan?

02-10-2017 Bert Alblas

In mijn vorige blog hielp ik je in vijf vragen op weg naar een krachtige visie op klantcommunicatie. En niet zomaar een visie: je weet nu precies wie uw (potentiële) klant is, wat je hem/haar te vertellen hebt en heel belangrijk: op welke manier. Je staat te popelen om aan de slag te gaan. Maar welke oplossing ga je gebruiken? En wie gaat het regelen?

Meer vertrouwen door persoonlijke communicatie

Consumenten zien dagelijks meer dan 5000 advertenties. Al die boodschappen maken het moeilijk voor merken om op te vallen en voor consumenten moeilijk om te weten wie te vertrouwen is.

Projectmanagement als IKEA-bouwpakket

15-08-2017 Margot Baselier

Een relatie is hard werken. Dat blijkt wel weer als je met zijn tweeën in dat blauwgele warenhuis bent geweest. Niet dat ik een team op kantoor wil vergelijken met een huwelijk, maar hoe kunnen we met IKEA een teamcrisis voorkomen?

Vergeet de techniek, begin bij uw klant

20-04-2017 Bert Alblas

Vergeet even alle techniek, vergeet de belemmeringen van uw organisatie en van uw systemen. Zet uw klant nou eens echt centraal. Weet u wie hij/zij is? Weet u hoe hij benaderd wil worden? En met welke boodschap?

Post blijft

24-03-2017 Ludo Verhiel

In 2009 werd de Nederlandse postmarkt volledig geliberaliseerd. Er kwam een einde aan het monopolie van het nationale postbedrijf. Sindsdien is het postvolume gehalveerd en het einde van de krimp is nog niet in zicht. Dat het één met het ander te maken heeft, is volgens ervaringsdeskundige Ludo Verhiel niet waarschijnlijk.