blogs

 

header-smal2_2

Communicatie is kindertaal

23-07-2020 Margot Baselier

De eerste helft van 2020 was eigenlijk als een willekeurige dag met kinderen: vol verrassingen en onverwachte wendingen. Want ondanks alle briljante plannen was er ineens corona, en toen was alles anders. Wat heeft de crisis veranderd voor het communicatievakgebied en hoe kunnen we hiervan leren? Ik noem drie ontwikkelingen in zakelijke communicatie  ook inzetbaar richting het thuisfront. 

Thuiswerken in coronatijd: tips voor en door collega’s

22-06-2020 Binh Duong

We zijn alweer een aantal maanden op weg in de coronacrisis. De genomen (overheids)maatregelen hebben effect op onze Operations-afdelingen, maar ook op de kantoren. Al maanden werken we waar mogelijk thuis. Voorlopig tot 1 juli, wellicht langer. Waarschijnlijk geldt dit voor nog veel meer bedrijven. Maar wat doet al dat thuiswerken nu met jou? En hoe houd je het leuk voor jezelf en je collega’s? Ik geef je graag wat tips voor wat virtuele gezelligheid!

Klantloyaliteit: do's en don'ts

28-05-2020 Margot Baselier

Klantloyaliteit ontstaat niet zomaar. Gemiddeld zijn er zeven contactmomenten nodig voordat iemand tot een aankoop overgaat. Dit aantal wordt iets lager zodra iemand een (vaste) klant is, maar ook dan is het juist belangrijk om in contact te blijven. En vooral: om top of mind te blijven. Want klantloyaliteit blijft alleen zolang jij toegevoegde waarde blijft bieden. Dit doe je door impactvol te communiceren, oftewel persoonlijk, uniek en relevant. Hoe je dat in de praktijk brengt – en juist niet? Ik geef een paar mooie voorbeelden.

De keerzijde van de coronamedaille

09-04-2020 Marcel Winkelman

Inmiddels is het april en we zitten nog midden in de coronacrisis. Ik weet niet hoe jullie het ervaren, maar ik kijk sinds een paar dagen wat minder op nieuwssites en vermijd de coronaprogramma’s op tv. Niet dat ik de realiteit wil ontkennen, maar de hele dag negatieve berichtgeving over corona doet toch iets met mijn stemming. En hoewel het natuurlijk primair veel pijn, verdriet en zorgen veroorzaakt, heeft de coronamedaille ook een positieve zijde – en die wil ik graag met jullie delen.

Emotie komt altijd van rechts

20-03-2020 Margot Baselier

Een paar weken geleden deed ik mee aan een training Effectief communiceren. Het was een feest der herkenning: eindelijk dat maffe gedrag van jou of je collega verklaard, eindelijk de geruststelling dat het niet aan jouw rare brein ligt allemaal. Wat mij vooral is bijgebleven is het concept van ‘horizontale communicatie’ en de ongeschreven regel dat emotie altijd voorrang heeft. Daar neem ik je graag in mee.

 

Over spetterende communicatie gesproken

20-02-2020 Marcel Renzenbrink

De keukenkraan thuis lekte en bleef maar lekken. Negeren had geen zin meer, er was actie nodig. Gelukkig kwam de kraan met 5 jaar garantie, dus ik meldde het probleem bij de fabrikant via een strak geautomatiseerd systeem. De volgende dag kreeg ik al een reactie: er moet een onderdeel vervangen worden en dat kan op twee manieren. Ofwel ik laat het een monteur doen, ofwel ik klaar dit klusje zelf. Ik koos voor de tweede optie...

7 vragen aan fulfilmentman Marcel over fulfilment binnen en buiten Pondres

21-01-2020 Marcel Renzenbrink

De laatste jaren is Pondres volop aan het investeren en optimaliseren in haar fulfilment. Dat klinkt allemaal erg veelbelovend, maar waar zijn we precies mee bezig? En hoe ziet de toekomst van fulfilment er eigenlijk uit? Wij vragen Marcel Renzenbrink, Manager E-fulfilment & Logistiek bij Pondres, het spreekwoordelijke hemd van het lijf.

Pondres maakt het in Tilburg

16-01-2020 Maarten Wolters

Met onze diensten bedienen we nationale en zelfs internationale klanten, maar ook 'gewoon' Tilburgse partijen. En daar zijn we net zo trots op. “Samenwerken en samen groeien hebben voor mij prioriteit. Ik geloof in de kracht van een lokale netwerkeconomie,” zo vertelt Maarten Wolters, onze CFO, dan ook aan Make it in Tilburg. Wat volgt is een mooi artikel over de lokale netwerkeconomie, de stille kracht van Tilburg en de toekomstvisie van Pondres.

Zo maak je van fouten een succes

20-12-2019 Henk Heijtlager

Recent las ik een artikel van Ben Tiggelaar over het maken van fouten en de psychologische veiligheid van medewerkers. Het ging over de overtuiging dat je sociale risico’s kunt nemen op je werk. Wanneer medewerkers veiligheid op hun werk ervaren, zeggen ze wat ze denken, delen ze hun zorgen en vertellen ze over gemaakte fouten, zonder angst voor negatieve gevolgen. Maar werkt deze prachtige theorie wel in de dagelijkse praktijk? Ik neem je graag mee in mijn eigen ervaringen.

Pien en mijn bruine broek

28-11-2019 Leo Harpe

Ik zal beginnen met een persoonlijke ontboezeming: ik vind kleding kopen niet leuk. Het ligt volstrekt buiten mijn comfortzone en ik ben hierin 100% afhankelijk van mijn vrouw Tanja. Voor het overige sta ik redelijk zelfstandig in het leven, maar op dit punt wankelt mijn zelfvertrouwen. Laatst was het weer eens zover en middels een forse inhaalslag kochten we nieuwe hemden, een spijkerbroek en als klap op de vuurpijl een fraai colbertje. Een bruine broek zou daar fantastisch bij staan, begreep ik van Tanja, maar helaas was de perfecte kleur op dat moment niet beschikbaar. Geen nood, zei Tanja, die kopen we volgende week wel.

Een klantrelatie is geboren …

21-11-2019 Jos Schellekens

In veel dingen die ik doe ben ik gepassioneerd. Ik heb een prachtig gezin waar ik graag leuke dingen mee doe. Al tien jaar werk ik voor Pondres, waar ik met de klanten nadenk over de inrichting van hun persoonlijke klantcommunicatie. Daarnaast kijk ik graag sport, op televisie of live in het stadion. Eén club steekt er voor mij bovenuit, en dat is PSV. Als klein jongetje kwam ik er al graag en inmiddels volg ik de club in binnen- en buitenland. Maar hoe is mijn klantrelatie eigenlijk ontstaan, vraag ik me weleens af. En waarom houdt deze relatie zo lang stand? Ik ben namelijk al tientallen jaren erg loyaal … en dat is natuurlijk het ultieme doel van elk bedrijf.

Overtuigen zonder inhoud

04-11-2019 Margot Baselier

De eerste stap om iemand te overtuigen lijkt een inkoppertje: zorg voor sterke argumenten. Maar dat is niet het belangrijkste. Het gaat er namelijk vooral om dat je aan het juiste spreekwoordelijke knopje draait bij de ander – dat je zorgt dat diegene het onbewust met je eens is. Hoe? Bijvoorbeeld met (een van) de 6 overtuigingsprincipes van Cialdini. Die komen hieronder uitgebreid aan bod.

10 vragen aan postexpert Ludo over de overname van Sandd door PostNL

22-10-2019 Ludo Verhiel

De overname van Sandd door PostNL is een feit. Het lijkt nu slechts een kwestie van maanden voor alles rond is – dat wil zeggen, officieel is gemaakt. De praktische invulling van de overname is een stuk complexer. Want wat zijn de gevolgen voor de klanten die via Sandd verzenden? Wat gebeurt er met de tarieven, servicekaders en aanleverprocessen? En blijft de kwaliteit wel gewaarborgd?

Wij begrijpen als geen ander dat je hier veel vragen over hebt. Daarom leggen we 10 veelgestelde vragen voor aan onze postexpert Ludo Verhiel. Heb jij nog andere vragen of ben je op zoek naar advies? Bel of mail ons via +31 13 – 595 35 85 of ludo.verhiel@pondres.nl, wij staan voor je klaar.

De deadline die vakantie heet

De vakanties zijn weer begonnen in Nederland. Topdrukte op Schiphol, de wegen weer vol met de door velen geliefde caravans. Heerlijk die vakantie, even een paar weken niets moeten. Relaxen op het strand, dat ene boek uitlezen wat al maanden op je wacht. Volledig ontspannen om de batterij weer op te laden. 

Sorry, klant

23-08-2019 Lieke van Laarhoven

Een vakantie plannen is altijd leuk en dus ging ik vol goede moed begin dit jaar achter mijn laptop zitten om het web af te speuren naar een geschikte deal. Deze vakantie was wel net iets anders dan alle andere vakanties, we gingen namelijk op huwelijksreis. Ons wensen-/eisenlijstje was daarom wat langer dan normaal, compleet met bountystranden, goed eten en drinken, en mooi uitzicht vanaf de kamer. Na dagen hotels en landen vergelijken waren we eruit; Mauritius it is! Een luxe hotel, een honeymoonsuites met uitzicht op zee en een jacuzzi op het balkon. Als dat niet goed toeven zou worden …

MVO in 3 stappen

12-08-2019 Hans van Gameren

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Duurzaam Ondernemen, Circulair Ondernemen. Vrijwel dagelijks passeren deze begrippen mijn bureau. In e-mails van aanbieders, in nieuwsbrieven, in tendervragen, in blogs, op LinkedIn, in vragenlijsten van klanten en ga zo maar door.  En telkens is de invalshoek net anders. De ene partij legt de nadruk op energiebesparing, de tweede op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, de derde op recycling van afvalstoffen. ‘MVO’ is inmiddels zo breed geworden dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. Voor Pondres tijd om inzichtelijk te maken wat we al doen en wat we nog willen bijdragen.

Het beste recept

Goede, op elkaar afgestemde ingrediënten zijn essentieel om een lekker gerecht op tafel te kunnen zetten. Op goed geluk je kruidenkast in de pan legen gaat niet veel soeps opleveren. Hetzelfde geldt voor de samenwerking met collega’s binnen een project. Wat is nu precies het beste recept voor een goede samenwerking binnen projecten? Ik vertel jullie graag mijn (geheime) recept.

Strategie is kiespijn

22-07-2019 Henk Heijtlager

Een aantal weken geleden hebben wij vanuit Pondres ons eerste Customer Advisory Board georganiseerd met een vijftal van onze topklanten. De Customer Advisory Board is voor Pondres een belangrijk adviesorgaan. In deze meetings vragen wij onze klanten kritisch te zijn naar Pondres. Wat vinden ze goed aan onze dienstverlening, waar moeten we nog verbeteren en wat zijn gewenste innovaties? Dankzij hun feedback kunnen we nog beter inspelen op de huidige en toekomstige behoeftes van onze klanten.

Persoonlijke communicatie is de sleutel tot succes

Onze klanten helpen bij het realiseren van unieke en relevante klantcommunicatie, dat is wat wij bij Pondres doen. Onze ervaren vakmensen zetten zich hier iedere dag voor in. In onze aanpak en in de relatie met onze klanten is persoonlijke aandacht voor ons een vanzelfsprekendheid. Maar ook richting onze collega’s en sollicitanten – onze mogelijk toekomstige collega’s. Persoonlijke aandacht, die in de (arbeids)markt helaas toch wel uniek is, weet ik uit ervaring.

Een klantervaring: makkelijk verpest, moeilijk hersteld

17-05-2019 Marcel Winkelman

We zijn allemaal klant bij bedrijven, zowel zakelijk als privé. Ook bij de bedrijven die op papier een heel goede klantstrategie hanteren en de mond vol hebben van ‘de optimale customer experience’. Ik weet niet hoe jouw ervaringen zijn, maar ik word als klant in de praktijk toch heel vaak teleurgesteld. Het ergste is dat de mensen bij die bedrijven meestal niet beseffen hoeveel schade zo’n teleurstelling veroorzaakt in de klantrelatie. En die schade krijg je echt niet weggepoetst met een reclamecampagne of een fancy e-mailnieuwsbrief.

Moederdag: van plakzoen tot papieren bloemen

09-05-2019 Margot Baselier

Dit weekend beleef ik mijn eerste echte Moederdag. De enige verrassing die ik van mijn zoontje van 4 maanden kan verwachten is een volle luier (en een prachtige lach!), dus de verwachtingen voor manlief zijn hooggespannen. Ik weet niet op hoeveel nieuwsbrieven hij zich in de loop der jaren heeft (laten) abonneren, maar mijn mailbox stroomt de laatste maand vol met (commerciële) reminders en tips. Vergeten is lastig dus, maar of die tips nu zo treffend zijn af en toe …

De enige constante is verandering

"De enige constante is verandering." Dat zei de Griekse filosoof Heraclitus al zo’n 2.500 jaar geleden. Als bedrijf moet je ook met de markt meebewegen en het liefst zelfs voor de markt uit. Pondres is allang niet meer het Pons- en Adresseerbedrijf van weleer. Door verregaande automatisering en een uitbreiding van diensten in zowel print, mail en fulfilment als digitale communicatie, zijn we uitgegroeid tot het mooie bedrijf wat we nu zijn. De groei van een bedrijf zorgt voor verandering. Verandering van processen, machines en vooral de mens!

Ni hao: communiceren zonder woorden

02-05-2019 Bert Alblas

Na een geslaagde rondreis door China hadden we ons enthousiast opgegeven als gastgezin. Daarom stonden we begin vorige maand met ons welkomstbordje op Schiphol te wachten op onze Chinese studente Huâ en haar moeder.

Operatie Paashaas

Bij ons thuis is het het hele jaar door Pasen. Het welbekende spelletje paaseieren zoeken wordt hier bijna wekelijks ijverig gespeeld, zij het in een iets andere vorm. Als werkende moeder van twee kleine meisjes is tijd hebben om te winkelen net zoiets als voldoende nachtrust, een opgeruimd huis of een perfecte man – een illusie...

Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten!

Ons vak is om onze klanten te helpen om de beste klantbeleving voor hun klanten te verzorgen. Om dat goed te kunnen doen, werken wij met mensen met passie voor hun werk. Want happy people, better business! Daarom is het cruciaal om inzicht te krijgen in de medewerkerstevredenheid. Hoe wij dat doen? 

Kwaliteit als basis voor klanttevredenheid

21-02-2019 Hans van Gameren

Jaarlijks hebben we bij Pondres de auditors op bezoek. Voor ons een moment van bezinning, want wat is nu eigenlijk belangrijk? Alles draait uiteindelijk om klanttevredenheid! Maar wanneer is een klant nu tevreden?

Digikids

13-02-2019 Wouter de Regt

Digikids. Zij zijn de klanten van de toekomst. Ze komen eraan. En hoe!

Binden en boeien

14-01-2019 Amy Laros

Wat trekt (nieuwe) medewerkers aan? Waarom kiest men ervoor bij het ene bedrijf te werken en niet bij het andere? Collega’s, cultuur, functie? Redenen genoeg, en wat je belangrijk vindt verschilt ook nog eens per persoon. Maar voor werkgevers geldt unaniem: aantrekkelijk werkgeverschap is belangrijk om een bevlogen medewerker binnen te krijgen én te behouden. 

Hello sunshine

28-09-2018 Wouter de Regt

Een prettige reis, dat is wat een klant gelukkig maakt. Op vakantie, maar ook bij andere bestemmingen, zoals een digitale route.

3 tips voor impactvolle communicatie uitingen

07-08-2018 Lieke van Laarhoven

Internet, krant, tv, radio, brievenbus, winkels, langs wegen; overal zijn communicatie uitingen te vinden met als doel de consument in beweging te brengen. Het blijkt dan ook dat consumenten gemiddeld 2900 marketinguitingen per dag zien. Dus hoe zorg je ervoor dat, in de strijd om aandacht, juist jouw uiting opvalt? Hoe verhoog je de effectiviteit van je campagnes en daarmee de ROI? En hoe zorg je ervoor dat je klanttevredenheid verbetert?

De nieuwe AVG door een HR-bril

Vanuit mijn vakgebied onderhoud ik een bijzondere relatie met wet- en regelgeving. Regels geven immers noodzakelijke kaders en beschermen tegen ongewilde risico’s. Maar tegelijkertijd kunnen regels beperkend zijn als ze in de weg staan van een innovatieve oplossing voor een nijpend probleem. 

Even stilstaan, een hele vooruitgang

In de laatste maand van het jaar trekken we met z’n allen een sprintje om de laatste dingen af te ronden. Ergens tussendoor krijgen we ook nog een beoordelingsgesprek met onze leidinggevende waarin we terugblikken op wat we allemaal hebben gedaan. En boy, dat was weer veel dit jaar!

 

5 vragen aan security officer Hans

27-10-2017 Hans van Gameren

Pondres heeft al geruime tijd een Security Officer in de persoon van Hans van Gameren. Aan de hand van 5 vragen vertelt Hans wat zijn rol precies inhoudt in het security-beleid van Pondres.

Projectmanagement als IKEA-bouwpakket

15-08-2017 Margot Baselier

Een relatie is hard werken. Dat blijkt wel weer als je met zijn tweeën in dat blauwgele warenhuis bent geweest. Niet dat ik een team op kantoor wil vergelijken met een huwelijk, maar hoe kunnen we met IKEA een teamcrisis voorkomen?