blogs

 

header-smal2_2

Het IKEA-effect in communicatie

26-08-2020 Ilse van Breugel

Je hoort steeds vaker over het IKEA-effect. Dit effect houdt in dat een leverancier door bepaalde keuzes te maken in een aankoop- of productieproces, de waardering van de klant kan verhogen. Hoe dit zit en wat jij er mee kan, ga ik proberen uit te leggen in dit blog.

Wie redt de direct mail?

16-07-2020 Ludo Verhiel

De sterke groei van de pakketmarkt heeft mij niet verrast. E-commerce groeide al als kool en dit zal mede door de coronacrisis alleen maar meer worden in 2020. De daling van het brievenvolume zet daarentegen ongenadig hard door, wat ongetwijfeld zal zorgen voor nu al dreigende tariefverhogingen. Verhogingen die brievenbuspost nog verder wegduwen in de periferie van beschikbare media. Maar is dit terecht?

Klantloyaliteit: do's en don'ts

28-05-2020 Margot Baselier

Klantloyaliteit ontstaat niet zomaar. Gemiddeld zijn er zeven contactmomenten nodig voordat iemand tot een aankoop overgaat. Dit aantal wordt iets lager zodra iemand een (vaste) klant is, maar ook dan is het juist belangrijk om in contact te blijven. En vooral: om top of mind te blijven. Want klantloyaliteit blijft alleen zolang jij toegevoegde waarde blijft bieden. Dit doe je door impactvol te communiceren, oftewel persoonlijk, uniek en relevant. Hoe je dat in de praktijk brengt – en juist niet? Ik geef een paar mooie voorbeelden.

De kracht van personaliseren in kleur

04-02-2020 Renato de Koning

Als je, zoals ondergetekende, verslaafd bent aan print en al jaren in het DM-vak werkzaam bent, bekijk je drukwerk met andere (kritische) ogen. Ik ben wat je noemt beroepsgedeformeerd. En toch … kan goede direct mail mij nog steeds betoveren!

10 vragen aan postexpert Ludo over de overname van Sandd door PostNL

22-10-2019 Ludo Verhiel

De overname van Sandd door PostNL is een feit. Het lijkt nu slechts een kwestie van maanden voor alles rond is – dat wil zeggen, officieel is gemaakt. De praktische invulling van de overname is een stuk complexer. Want wat zijn de gevolgen voor de klanten die via Sandd verzenden? Wat gebeurt er met de tarieven, servicekaders en aanleverprocessen? En blijft de kwaliteit wel gewaarborgd?

Wij begrijpen als geen ander dat je hier veel vragen over hebt. Daarom leggen we 10 veelgestelde vragen voor aan onze postexpert Ludo Verhiel. Heb jij nog andere vragen of ben je op zoek naar advies? Bel of mail ons via +31 13 – 595 35 85 of ludo.verhiel@pondres.nl, wij staan voor je klaar.

Belastingbetaler draait op voor post?

11-07-2019 Ludo Verhiel

“De belastingbetaler moet in de toekomst mogelijk gaan meebetalen aan de instandhouding van de postbezorging in Nederland. Dat blijkt uit de inbreng van PostNL in een consultatie over een wijziging in de postwet uit 2009,” aldus een kop uit de Telegraaf van begin juni 2019. Het lijkt de wereld op zijn kop. PostNL werd immers door de overheid geprivatiseerd. En nu zijn we straks weer terug bij af?

Toegevoegde waarde zit in koekjes

11-06-2019 Manon Willms

Afgelopen zaterdag werd ik verrast met een mooie attentie van Nespresso. In een chique verpakking zat een Bedankt-kaart met een set koffie en Cantuchini-koekjes. Als dank, omdat we al 5 jaar lang trouwe klant zijn en genieten van deze heerlijke koffies. Een klein gebaar, maar zo leuk om te ontvangen! Je voelt je als klant gelijk speciaal. En die aandacht en toegevoegde waarde, dat is waar het in klantbeleving om draait.

Waarom gepersonaliseerde direct mail effectief is

06-02-2019 Margot Baselier

Persoonlijke communicatie begint natuurlijk bij het aanspreken van de ontvanger met zijn of haar naam. Maar in de huidige data driven samenleving gaan de mogelijkheden veel verder dan dat. Gelukkig maar, want klanten nemen inmiddels geen genoegen met minder. Hoe je dit aanpakt in jouw direct mailing? Ik vertel het je graag in dit artikel.

‘Beste heer/mevrouw’ spreekt niemand aan

13-09-2018 Davy Nanulaitta

Stel, je loopt in een drukke winkelstraat en je hoort ineens ‘meneer/mevrouw, mag ik u wat vragen?’. Waarschijnlijk weet je dan al hoe laat het is, maar voel je je ook aangesproken? Of niet (of doe je alsof) en loop je door? En stel dat je in dezelfde winkelstraat loopt en je hoort iemand je naam roepen. Kleine kans dat je je niet aangesproken voelt, toch?

Customer experience: de 3 A’s

06-09-2018 Margot Baselier

De ervaring die een klant heeft met jouw bedrijf kan je maken of breken. Niet voor niets wordt er steeds meer aandacht besteed aan het optimaliseren van de customer experienceMaar zijn bedrijven wel zo accuraat, actueel en attent als zij pretenderen te zijn? I beg to differ …

3 tips voor impactvolle communicatie uitingen

07-08-2018 Lieke van Laarhoven

Internet, krant, tv, radio, brievenbus, winkels, langs wegen; overal zijn communicatie uitingen te vinden met als doel de consument in beweging te brengen. Het blijkt dan ook dat consumenten gemiddeld 2900 marketinguitingen per dag zien. Dus hoe zorg je ervoor dat, in de strijd om aandacht, juist jouw uiting opvalt? Hoe verhoog je de effectiviteit van je campagnes en daarmee de ROI? En hoe zorg je ervoor dat je klanttevredenheid verbetert?

Meer vertrouwen door persoonlijke communicatie

Consumenten zien dagelijks meer dan 5000 advertenties. Al die boodschappen maken het moeilijk voor merken om op te vallen en voor consumenten moeilijk om te weten wie te vertrouwen is.

Post blijft

24-03-2017 Ludo Verhiel

In 2009 werd de Nederlandse postmarkt volledig geliberaliseerd. Er kwam een einde aan het monopolie van het nationale postbedrijf. Sindsdien is het postvolume gehalveerd en het einde van de krimp is nog niet in zicht. Dat het één met het ander te maken heeft, is volgens ervaringsdeskundige Ludo Verhiel niet waarschijnlijk.