Pensioencommunicatie

Volgens de Wet pensioencommunicatie ben je als pensioenfonds of werkgever verplicht de deelnemers te blijven informeren over hun pensioen. Dit wil je natuurlijk op de juiste manier doen, zodat de betrokkenheid onder deelnemers vergroot wordt.

Daarom is het belangrijk dat de informatie aansluit bij de behoefte. En die verschilt natuurlijk per deelnemer. Pondres verzorgt pensioencommunicatie gepersonaliseerd en via het gewenste kanaal. Zo komen deelnemer en pensioenorganisatie dichter bij elkaar.

testimonial achmeacontact

Pondres_Transactioneel_header
2rem

Wat is pensioencommunicatie?

Het woord zegt het al: pensioencommunicatie omvat alle communicatie omtrent het pensioen van een pensioendeelnemer. De Wet pensioencommunicatie stelt dat pensioenfondsen of werkgevers verplicht zijn hun deelnemers hier doorlopend over te informeren. Maar ook dat alle verschafte informatie moet aansluiten op de behoeften van deelnemers en correct, duidelijk en evenwichtig zijn. Een lastige uitdaging, zeker gezien de vaak droge materie. Toegankelijke, overzichtelijke communicatie is hierbij dan ook extra belangrijk. Via het kanaal dat de deelnemer het prettigst vindt.

 

Pensioencommunicatie van Pondres

Pondres ondersteunt pensioenuitvoerders in hun pensioencommunicatie richting de deelnemers. Hoe wij dit doen en wat de voordelen zijn voor jouw organisatie? Dat leggen wij hieronder verder uit.

 

4 stappen, 4 voordelen voor jou


1. De juiste communicatie bij de juiste deelnemer

Het communiceren van juiste pensioeninformatie is cruciaal voor een pensioenorganisatie. Vaak is dat een flinke uitdaging doordat klantinformatie over meerdere databronnen verspreid is. Bovendien is het nog maar de vraag of deze informatie relevant en actueel is. Pondres helpt pensioenuitvoerders informatie uit (meerdere) databronnen te ontsluiten, compliant en veilig. Deze klantgegevens worden vervolgens gevalideerd (datamanagement) en indien nodig aangevuld en verrijkt.

 

2. Omnichannel: het pensioen via elk gewenst kanaal

Op basis van de verrijkte data wordt het pensioendocument opgesteld (documentcompositie) en verstuurd via het gewenste outputkanaal. Een deelnemer die zijn digitale pensioendocument niet opent, krijgt deze automatisch nogmaals via de fysieke post. Omdat de e-mail niet aankomt of niet gelezen wordt, omdat de digitale kluis nog niet geactiveerd is, of gewoon omdat hij een voorkeur heeft voor fysieke communicatie. De juiste informatie via het juiste kanaal – zo zorgen we voor meer betrokkenheid en minder kosten.

 

Wij generen en beheren de content, maken deze op en distribueren alles via het juiste kanaal. Je kunt als organisatie ook zelf eenvoudig persoonlijke, relevante communicatie-uitingen ontwikkelen, van facturen en Uniforme Pensioenoverzichten tot e-mailings, DM’s en interactieve documenten. Samen zorgen we met innovatieve oplossingen voor efficiënte, unieke output voor alle omnichannel communicatie.

 

zelf in controle?

 

3. Alle pensioencommunicatie veilig en compliant

Bij alle transactionele communicatie, met name pensioencommunicatie, zijn veiligheid en compliancy van groot belang. Het gaat immers om gevoelige persoonsinformatie. Zowel de pensioenuitvoerder als de deelnemer wil niet dat deze in verkeerde handen terechtkomt. Pondres zorgt ervoor dat alle pensioencommunicatie volledig compliant verwerkt en verzonden wordt:

  • Fysiek, door closed loop couverteren en indien gewenst aangetekend verzenden
  • Digitaal, door beveiligde e-mails of digitale kluizen

 

Fysiek, digitaal of omnichannel; onze communicatieautomatisering voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van security en compliancy.

 

4. Meer betrokkenheid bij pensioendeelnemers

Pensioenbewustzijn en -betrokkenheid zijn uitdagingen die vaak onderschat worden. Pensioencommunicatie is een verplichting, en zo voelt het vaak ook; zowel voor de uitvoerder als voor de deelnemer. Wij helpen je hier verandering in te brengen. Door de informatie persoonlijk en relevant te maken, en te verzenden via het kanaal dat de deelnemer prefereert. Daardoor nemen pensioenbewustzijn en -betrokkenheid toe.

Wouter_pf

Meer weten?

Samen met jou zorgen we voor persoonlijke pensioencommunicatie via het gewenste kanaal. Uiteraard veilig en volledig compliant volgens de AVG/GDPR. Meer weten over de mogelijkheden? Neem gerust even contact met mij op!

Wouter de Regt - Business Development Manager

+31 88 949 41 73
wouter.de.regt@pondres.nl

Neem contact op met

Klantcase_Syntrus Achmea

Digitalisering pensioencommunicatie
voor Syntrus Achmea

“Pondres weet optimaal in te spelen op vraagstukken van de pensioenmarkt. Ook de snelheid waarmee wetgeving een rol speelt in pensioencommunicatie kunnen ze duiden. Aan de andere kant geeft Pondres inzicht in de (on)mogelijkheden van technische oplossingen. Dit maakt dat er geen sprake is van een klant-leveranciersverhouding maar van een ketenpartnership.”

Marcel Sanders
Manager Productinnovatie, SYNTRUS ACHMEA

Lees verder

logo-elipslife-1-min_s

Documentoutputmanagement voor elipsLife

 Aan de ene kant is Pondres een betrouwbare printpartner met een jarenlange ervaring in de transactionele printsector, met aan de andere kant een duidelijke focus en visie met betrekking tot de digitale transformatie. En om die reden hebben we dan ook gekozen voor Pondres: omdat we op zoek waren naar een partner en niet alleen een uitvoerder.

Roger Portmann
Head Client Solutions, elipsLife

Lees verder

Klantcase_Allianz-2

Digitale transformatie Allianz

“Allianz wil zich steeds meer digitaal laten zien in de financiële sector. Pondres helpt ons bij deze digitale transformatie door de documenten op te maken en in onze pensioenkluis te plaatsen. Zo zijn deze altijd voor onze klanten beschikbaar in een beveiligde omgeving. Doordat Pondres altijd met ons meedenkt in oplossingen, kunnen wij een goede digitale verzekeraar zijn voor onze klanten.”

 

Karel Lagemaat
Directeur Operations Life, ALLIANZ