Wat is een elektronische of digitale handtekening?
Het is je misschien opgevallen dat de termen elektronisch handtekening en digitale handtekening door elkaar worden gebruikt. Er is echter een verschil. Een digitale handtekening is altijd een elektronische handtekening, terwijl een elektronische niet altijd een digitale handtekening is. Op deze pagina geven we antwoord op de vraag: wat is een elektronische of digitale handtekening en leggen we uit waar het onderscheid zit.
Het verschil is dat een digitale handtekening is gebaseerd op een cryptografische technologie die een extra niveau van beveiliging en integriteit toevoegd aan het document. De handtekening wordt geplaatst vanuit een account met multifactorauthenticatie (2FA), waardoor met zekerheid gezegd kan worden dat de handtekening afkomstig is van de ondergetekende (authenticiteit) én ontvangen door gerechtigde persoon (non-repudiation). De digitale handtekening is een rechtsgeldige vervanger van de natte handtekening.
Een elektronische handtekening kan daarentegen de afbeelding van jouw handtekening in een Word geplakt document of zelfs je e-mailhandtekening zijn.
Er worden twee soorten elektronische handtekeningen onderscheden van elkaar, namelijk: de handgeschreven elektronische en gekwalificeerde digitale handtekening.
Een handgeschreven elektronische handtekening is zichtbaar op een elektronisch document of e-mail. Een veelvoorkomend voorbeeld is het proces van: ontvangen, uitprinten, ondertekenen, inscannen en indienen. De "natte" handtekening wordt geplaatst op het fysieke document, waarna deze wordt gedigitaliseerd ter inzending.
Een geavanceerde optie is een gekwalificeerde digitale handtekening. Dit is een elektronische handtekening met een gekwalificeerd certificaat. Zo is onze elektronische handtekening rechtsgeldig in Europa en Amerika door de eIDAS Regulation (EU) en UETA e-sign ACT (USA) certificering. Een gekwalificeerde elektronische handtekening is wettelijk gelijk aan een gewone handtekening. Door het gekwalificeerde certificaat in combinatie met multifactorauthenticatie is vervalsing van de handtekening onmogelijk.
Pondres is gecertificeerd, zodat jij je nergens zorgen over hoeft te maken.
Verkrijgt jouw organisatie veel (digitale) handtekeningen? Dan kan het handig zijn om digitale handtekeningen te versturen en verkrijgen via batchverwerking. Om dit te realiseren stel je de workflow naar wens in, en laat je het geautomatiseerde proces het werk doen. Stel bijvoorbeeld reminders in wanneer men na de verstreken periode nog niet heeft ondertekend of stuur een bedankmail na het succesvol ondertekenen van het document. Wanneer gewenst kan je naast automatisch ook manuele handelingen verrichten.
Teken jij voor eSign?