Wat is 
voorraadbeheer?

FulfilmentContact?

wat is voorraadbeheer

 

Voorraadbeheer optimaliseren is van belang om opslagkosten binnen de organisatie onder controle te houden. Producten die op voorraad liggen, leveren immers niets op en kosten enkel geld. Maar je wil ook geen 'nee' moeten verkopen omdat je een product níét hebt liggen. Dankzij voorraadmanagement is je voorraad optimaal in balans.

Op deze pagina lees je: voorraadbeheer

Definitie voorraadbeheer

De definitie van 'voorraadbeheer' is als volgt:

“Het beheren van de in- en uitgaande goederenstroom vanuit eigen voorraden of die van een klant.”

Hierbij gaat het om beheer, zoals de naam al doet vermoeden, maar tevens om planning. Wat wordt wanneer ingekocht en uit voorraad gehaald? De hoofdzaak is om de omloopsnelheid in kaart te brengen, evenals pieken en dalen, om zo tot de ultieme voorraad te komen. De voorraad die voldoet aan de vraag vanuit de markt en opslagkosten reduceert.

voorraad bijhouden

Hoe wordt voorraadbeheer uitgevoerd?

Voorraad bijhouden en beheren kan met verschillende voorraadbeheersystemen. Het meest voorkomende systeem is met een barcodescanner. Hierbij wordt het product gescand op verschillende momenten:

  • Bij binnenkomst
  • Bij het bevoorraden
  • Bij het verlaten van de voorraad
  • Bij vertrek

Hierdoor weet je op ieder moment waar het artikel zich bevindt. Er kan tevens worden berekend hoe lang het product doet over de binnenkomst tot aan het vertrek. Met deze gegevens kan de omlooptijd en de standaard restvoorraad worden bepaald. Deze gegevens zijn cruciaal om je voorraad te optimaliseren.

6 tips om je voorraadbeheer soepel te laten verlopen

Met deze 6 tips verloopt je voorraad management zonder problemen:

1. Structureer je voorraad

Door structuur in je voorraad te brengen weet je exact waar wat wanneer staat. De structuur dien je zichtbaar vast te leggen, zodat deze duidelijk is voor jou en medewerkers. Met een gestructureerde voorraad worden de meeste fouten voorkomen.

2. Stel prioriteiten

Opslagruimte is prijzig. Hierom is het van belang om je opslagkosten zo laag mogelijk te houden. Om dit voor elkaar te krijgen moeten er prioriteiten worden gesteld aan de voorraad. Is er van bepaalde producten een veiligheidsvoorraad nodig of kan er juist worden geminderd in voorraad? Houd tevens rekening met periodieke schommelingen. Verkoop je carnavalskleding, dan heb je meer voorraad nodig tussen november en maart, en minder in de zomermaanden.

Voorraadbeheersysteem

3. Kies de geschikte voorraadbeheermethode

Er zijn drie veel voorkomende voorraadbeheermethoden:

  • Just in time (JIT)
  • Last in, first out (LIFO)
  • First in, first uit (FIFO)

Just in time

Just in time staat voor ‘net op tijd of ‘zo laat mogelijk’. Bij deze methode is het de kunst om productie en levering zo nauw mogelijk op elkaar af te stemmen. Het nauw op elkaar afstemmen scheelt enorm in de opslag- en transportkosten, omdat de producten zeer kort op voorraad liggen.

Last in, first out

Last in, first out is de methode waar de producten die als laatste zijn binnengekomen als eerste vertrekken. Deze methode wordt vaak gebruikt bij bedrijven met een hoge doorvoersnelheid. De net binnengekomen producten staan vooraan, waardoor het eenvoudig is deze direct af te voeren.

De LIFO-methode kan enkel worden gebruikt bij producten zonder vervaldatum en een hoge doorvoersnelheid. Anders loop je het risico dat bepaalde producten nooit aangeraakt worden of over de datum gaan.

First in, first out

Ieder die ooit in een supermarkt heeft gewerkt kan de FIFO-methode dromen. First in, first out betekent dat de producten die als eerste binnen zijn gekomen, als eerste gaan. Deze methode wordt veelal gebruikt in de levensmiddelenindustrie.

De FIFO-methode is bedoeld voor producten op voorraad met een vervaldatum, om te voorkomen dat producten over de datum gaan.  

4. Kies voor betrouwbare en snelle toeleveranciers

Voor het beheer van je fysieke voorraad is de afvoer natuurlijk belangrijk, maar ook de aanvoer. Snelle en betrouwbare leveranciers zorgen voor een vlekkeloze aanvoer van je producten. Ben daarom kritisch bij het kiezen van een leverancier. Laat je niet leiden door prijs, maar voornamelijk door kwaliteit. Een goede toeleverancier kan je veel problemen en kosten besparen.

5. Heb de administratie op orde Voorraadbeheer-uitbesteden

Door exact te weten wat er op voorraad ligt, kun je de juiste hoeveelheid op het juiste moment inkopen. In ons digitale tijdperk is online voorraadbeheer een stuk eenvoudiger geworden. Tegenwoordig kan er gebruik gemaakt worden van een WMS, ook wel Warehouse Management System genoemd. Het WMS maakt voorraadadministratie kinderlijk eenvoudig.

6. Controleer de voorraad geregelmatig

Houd periodieke controles en steekproeven om te controleren of de administratie overeenkomt met de huidige voorraad. Door exact bij te houden wat je op voorraad hebt, kun je de voorraad tot in de puntjes beheren. Je kan er ook voor kiezen om de voorraadcheck te automatiseren. Voer de producten in een digitaal voorraadbeheersysteem en scan telkens als een product het magazijn verlaat of wordt toegevoegd. Automatisch voorraadbeheer zorgt voor tijdsbesparing en volledige controle.

Voordelen van voorraadbeheer

Nauwkeurig inzicht in voorraadbeheer brengt verschillende voordelen met zich mee:

  • Lage inkoop- en voorraadkosten; je bestelt immers nooit te veel
  • Altijd voorraad door het stellen van prioriteiten
  • Meer tevreden klanten doordat je het juiste product op het juiste tijdstip kunt leveren


Voorraadbeheer uitbesteden bij Pondres

Voorraadbeheer is onderdeel van het fulfilmentproces, dat wij je graag uit handen nemen. Pondres beheert uiterst nauwkeuring voorraden vanuit het eigen magazijn en beschikt over een eigen WMS-systeem. Maar Pondres biedt méér dan fulfilment. Want naast een volledig fulfilmentproces zorgen we ervoor dat de klantbeleving en klantloyaliteit van jouw klanten verbetert. Alles voor een impactvol en waardevol contactmoment met je klant bij de bezorging van de bestelling. Kom nu je voorraad uitbesteden bij Pondres.

Voordelen van voorraadbeheer bij Pondres

  • Altijd inzicht in je voorraad door een real-time datawarehouse en klantenservice
  • Korte time-to-market, want al jouw producten worden voorzien van unieke barcodes
  • Advies en flexibiliteit in bezorging door samenwerking met gerenommeerde verzendpartijen
  • Uniek en relevant dankzij gepersonaliseerde verpakkingen, handmatige verwerking en het toevoegen van gifts.

 

Davy_pf-1

Meer weten?
Wil je advies over voorraadbeheer of onze fulfilmentmogelijkheden? Laat het me gerust weten. Ik help je graag verder.

Davy Nanulaitta - Accountmanager
+31 61 12 47 17 60
davy.nanulaitta@pondres.nl

Neem contact op met