De inrichting van CCM, waar begin je aan?

hero-3

In mijn vorige blog hielp ik je in vijf vragen op weg naar een krachtige visie op klantcommunicatie. En niet zomaar een visie: je weet nu precies wie uw (potentiële) klant is, wat je hem/haar te vertellen hebt en heel belangrijk: op welke manier. Je staat te popelen om aan de slag te gaan. Maar welke oplossing ga je gebruiken? En wie gaat het regelen?

Haastige spoed is zelden goed, dus probeer nog even je geduld te bewaren. Het is belangrijk om je doelen scherp te hebben en op zoek te gaan naar de oplossing die je ook echt gaat helpen deze doelen te bereiken.

Van intake naar advies …
Voordat je halsoverkop aan de slag gaat met het aanpassen van uw communicatieprocessen, is het handig om je vraag te laten toetsen door een ervaren Customer Communication Management-consultant (CCM). Hij of zij kan onafhankelijk beoordelen of jouw wens te realiseren is en op welke manier. Samen kunnen jullie bepalen in welke fase van de customer journey welke doelstellingen moeten worden behaald. De consultant kan vervolgens de vertaling maken naar een eenvoudige invulling, maximaal afgestemd op jouw situatie.

Denk niet alleen na over jouw communicatiewensen, maar ook over het proces dat hierachter zit. Durf je het aan om dit uit te besteden, of wil je te allen tijde het stuur in handen hebben? Wat wil je echt zelf blijven doen en wat vooral niet? Welke kennis en kunde heb je dan in eigen huis nodig? Pas als het antwoord op deze vragen helder is, ben je klaar voor de invulling van uw CCM-ambitie.

… naar implementatie en optimalisatie
Er komt veel kijken bij persoonlijke, aantrekkelijke klantcommunicatie. Zaken waar je zelf niet altijd over na wilt denken. Besteed je complexe processen uit aan een ervaren partij, zodat je geen zorgen hoeft te maken over privacy, security, compliancy en de kwaliteit van het proces; laat staan de onderliggende software en infrastructuur. Je zit aan het stuur, maar je hoeft geen kennis te hebben van de ingezette techniek.

Met waterdichte afspraken over welke functionaliteiten er op welk moment voor uw klanten beschikbaar komen, begin je goed voorbereid aan uw CCM-avontuur. Laat het voor jezelf en jouw klanten een mooie reis worden!

Meer weten?
Wilt u verder praten over hoe wij je kunnen ondersteunen voor, tijdens én na uw CCM-avontuur? Neem contact met mij op via bert.alblas@pondres.nl of +31 88 949 41 30. Ik help je graag op weg!

Bert Alblas

Bert is CIO bij Pondres. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor het vertalen van de klantvragen naar een maakbare oplossing binnen het Omnia-platform.