Thuiswerken in coronatijd: tips voor en door collega's

Header_smal

We zijn alweer een aantal maanden op weg in de coronacrisis. De genomen (overheids)maatregelen hebben effect op onze Operations-afdelingen, maar ook op de kantoren. Al maanden werken we waar mogelijk thuis. Voorlopig tot 1 juli, wellicht langer. Waarschijnlijk geldt dit voor nog veel meer bedrijven. Maar wat doet al dat thuiswerken nu met jou? En hoe houd je het leuk voor jezelf en je collega’s? Ik geef je graag wat tips voor wat virtuele gezelligheid!

Pondres tip 1: Check in bij je collega’s en teamleden

Je herkent het vast wel, de ‘Goedemorgens’, ‘Fijne avonden’ en alle variaties daarop. Dit gaat vanzelf als je op kantoor bent en al je collega’s ziet. Ook als je nu thuiswerkt is het belangrijk om persoonlijk contact te hebben met je collega’s … maar hoe? Bij Pondres houden we dagelijks of wekelijks een stand-up via Teams, zodat we een goed beeld van elkaars werkzaamheden krijgen. Bovendien bellen we meer met elkaar omdat het horen van een stem het toch persoonlijker maakt dan nóg maar een mailtje verzenden. Zorg ervoor dat je die overlegmomentjes en betrokkenheid in stand houdt.

Pondres tip 2: Koffie én kletspraat

Wat kan er niet ontbreken in een lijstje werktips? Juist: koffie! Dé brandstof waar de meesten van ons de dag mee beginnen. Perfect om zelf je dag lekker mee te starten, maar ook vanwege het sociale aspect: vragen of je collega’s ook wat willen drinken, wachten tot jij aan de beurt bij de koffiemachine, socializen rond de kopjes en schoteltjes … Moeten we dat nu missen? Natuurlijk niet! Heb je iemand nodig, of wil je gewoon even kijken hoe het met iemand gaat? Bel elkaar! Hoe je ook gekleed bent, geschoren of ongeschoren, laat jezelf zien! Misschien leer je die ene leuke collega op een andere manier kennen (of denk je, wie heb ik nou gebeld :p).

Pondres tip 3: Heb virtueel lol met elkaar!

Een van de leukste dingen van de kantooromgeving zijn de stomme grapjes en leuke tussendoortjes. Even samen afgeleid zijn van het scherm, van lastige klanten of moeilijke mails, en ongestoord lachen met je clubje collega’s. Het schept een band en houdt het werken leuk. Dus waar je het ook doet, in een afdelingsoverleg of tijdens een virtuele vrijdagmiddagborrel: houd het leuk, maak een grapje, stap even af van alle agendapunten en lach met elkaar! Zo voelen we ons verbonden met elkaar en houden we het teamgevoel erin.

Het belangrijkste om in je achterhoofd te houden?

Ook als je thuis in je eentje achter je bureau of keukentafel zit, sta je er niet alleen voor. Jouw team is er voor je, ons team is er voor je. Wil je eens sparren over je klantcommunicatie of interne communicatie, of gewoon even gezellig kletsen? Wij staan voor je klaar.

Change & Delivery Manager

Als Change & Delivery Manager is Binh het eerste aanspreekpunt voor de klant. Ze is verantwoordelijk voor het verlenen van de juiste service en support als het gaat om uitgevoerde IT-gerelateerde trajecten. Zij begrijpt de klant en speelt in op diens behoeften en wensen. Aan de hand van een strategische of operationele aanpak optimaliseert Binh de ICT-dienstverlening voor elke klant.