De enige constante is verandering

Header_smal

"De enige constante is verandering." Dat zei de Griekse filosoof Heraclitus al zo’n 2.500 jaar geleden. Als bedrijf moet je ook met de markt meebewegen en het liefst zelfs voor de markt uit. Pondres is allang niet meer het Pons- en Adresseerbedrijf van weleer. Door verregaande automatisering en een uitbreiding van diensten in zowel print, mail en fulfilment als digitale communicatie, zijn we uitgegroeid tot het mooie bedrijf wat we nu zijn. De groei van een bedrijf zorgt voor verandering. Verandering van processen, machines en vooral de mens!

Investeer in mensen

Hoe een bedrijf ook verandert of groeit, de menselijke factor zal altijd bepalend zijn. Al zou je voor 100% automatiseren en digitaliseren, dan nog zal de mens bepalend zijn in het succes van het bedrijf. Het product moet aan de man gebracht worden. Machines moeten onderhouden worden en pakketten moeten bezorgd worden. De veranderingen bij Pondres gaan ook gestaag door. Investeringen in ons machinepark, in de automatisering en vooral ook in de mens.

Begeleid mensen bij organisatieveranderingen

Juist die laatste is het meest precair. Het zijn uiteindelijk de mensen die het doen. En hen meenemen in verandering is een proces wat het langste duurt. Een machine gaat gelijk aan de gang, maar de mens moet eerst met de verandering om leren gaan. Ieder mens ondergaat zijn eigen veranderingsproces. Niemand is immers hetzelfde. Man, vrouw, jong, oud, achtergrond en opvoeding; het speelt allemaal een rol in hoe open mensen staan voor verandering en hoe zij met verandering omgaan.

Een veranderproces roept vaak veel weerstand op. Voor mensen kan verandering voelen als een persoonlijk verlies. En net zoals bij rouwverwerking worden bij organisatieveranderingen verschillende fasen doorlopen. De rouwverwerkingscurve van Kübler-Ross kan hierbij inzicht geven in hoe mensen verandering ervaren. 

Rouwverwerkingscurve werkt ook voor organisatieveranderprocessen

Maar hoe zorg je er nu voor dat iedereen deze fasen van het veranderproces goed doorloopt?

Alle boekjes en diagrammen ten spijt volgt niemand die precies. Persoonlijke communicatie afgestemd op de ontvanger is het enige dat werkt. Men moet zich gehoord en begrepen voelen, weerstand tegen verandering vermindert dan vaak al voor een groot deel.

Bij Pondres zorg ik er als leidinggevende voor dat ik de collega’s meeneem in de verandering. Bijvoorbeeld door dagelijks een dagstart te houden. Dat is het perfecte moment om zorgen te kunnen uiten, nieuwe mogelijkheden te bespreken en alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Daarnaast maak ik gebruik van een coachingsformulier waarmeer ik prestaties en groei van de medewerkers vastleg. Afspraken worden helder verwoord en de collega’s weten waar ze aan toe zijn.

Zo investeren we dagelijks in begeleiding van onze mensen in het veranderende klimaat bij Pondres. En daar heeft iedereen uiteindelijk baat bij. Want zoals oud-collega Lizette laatst al vertelde in haar blog: tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten. En dáár worden we allemaal blij van!

Meer weten of ervaringen uitwisselen hoe om te gaan met human capital en veranderprocessen? Neem contact met ons op.

Over de auteur

Robert Kreisel is werkzaam geweest bij Pondres als Manager Account Support. In die rol was hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling en professionalisering van de afdeling op persoonlijk en zakelijk vlak. Ook schreef hij enkele sterke blogs, die wij graag met je willen blijven delen.

Gastblogger

Verschillende partners en vakgenoten willen hun kennis op het gebied van digitale communicatie, privacymanagement en dataverrijking delen via Pondres. Hun blogs vind je hier.