Het beste recept

Home > Het beste recept

Mijn vriendin en ik hebben een gedeelde passie: eten. Zelf thuis een samenhangend menu in elkaar zetten of ons juist laten verrassen bij dat nieuwe tentje op de hoek – wij zijn er dol op! Waar voor sommige mensen ‘veul voor weinig’ de norm lijkt, genieten wij het meest van gerechten waarbij alle ingrediënten op elkaar zijn afgestemd (bij voorkeur met een passend wijntje ernaast).

Goede, op elkaar afgestemde ingrediënten zijn essentieel om een lekker gerecht op tafel te kunnen zetten. Op goed geluk je kruidenkast in de pan legen gaat niet veel soeps opleveren. Hetzelfde geldt voor de samenwerking met collega’s binnen een project. Wat is nu precies het beste recept voor een goede samenwerking binnen projecten? Ik vertel jullie graag mijn (geheime) recept.

Ingrediënten

  • Scherpe doelen
  • Draagvlak en betrokkenheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Communicatie
  • Confrontatie en discussie
  • Humor, naar eigen smaak toegevoegd
  • Een snufje creativiteit
  • Vertrouwen
  • Verwachtingsmanagement


Instructies

Als je gaat koken, bedenk je uiteraard vooraf wát je wil koken. Je stelt scherpe doelen en definieert (liefst gezamenlijk) voor welk resultaat jullie gaan. Doordat het projectdoel bekend is bij alle projectleden ontstaat er een gezamenlijk belang, en daarmee draagvlak en betrokkenheid.

De rolverdeling in een (professionele) keuken zorgt ervoor dat iedereen weet waar hij of zij verantwoordelijk voor is. Binnen een project wil je diezelfde duidelijkheid, zodat er geen verwarring of zelfs duikgedrag kan ontstaan. Als alle verantwoordelijkheden duidelijk zijn, kun je elkaar immers ook ergens op aanspreken!

Zorg voor heldere communicatie en maak hier gezamenlijk afspraken over. Wat is het beste medium, op welke frequentie voeren we overleg, en wat moet het doel en de inhoud van deze meetings zijn? Een kwestie van het combineren van verschillende smaken dus. Probeer het ‘vergaderen om het vergaderen’ te vermijden, zoals ook in een mooi recept gaat het om kwaliteit en niet om kwantiteit.

Confrontaties en soms een pittige discussie mogen er zijn maar kunnen, indien niet constructief,  killing zijn voor de samenwerking. Spreek elkaar aan als het resultaat onder druk komt te staan, maar zorg dat je niet in verwijten verzandt. Wat humor doet soms wonderen. En stel steeds dat gezamenlijke doel weer centraal: dat heerlijke gerecht moet op tafel!

Hoewel je gezamenlijk het eindresultaat gedefinieerd hebt, moet er ruimte blijven voor eigen inbreng en een snufje creativiteit van de projectleden (de souschefs in de keuken). Zorg als projectleider (chef-kok) dus voor een ongedwongen samenwerking met voldoende vrijheid. Want uit creativiteit kunnen de mooiste dingen ontstaan.

Maak duidelijk dat er ruimte is om fouten te maken; dit schept vertrouwen binnen het team. Daarnaast ontstaan uit fouten soms mooie, nieuwe ontdekkingen. Zo is bijvoorbeeld de tarte tatin per ongeluk ontstaan doordat een van de gezusters Tatin in 1889 vergeten was het deeg voor de bodem in de taartvorm te leggen vóórdat ze de vulling (gesneden appels met suiker) toevoegde.

Voor de finishing touch zijn de presentatie en een vleug(je) verwachtingsmanagement van belang. Een gerecht moet zó op het menu omschreven zijn dat het uitnodigt om te bestellen. En als het dan op tafel komt, moet het uiteraard voldoen aan de verwachtingen. Dit geldt ook voor het project: neem je stakeholders mee tijdens het traject, zodat het eindresultaat voldoet aan de verwachtingen.

Maar hoe goed een recept ook is, over smaak valt niet te twisten. Niet in de keuken, maar ook niet op kantoor. Wees zelf dus kritisch op de doseringen die je toepast om jullie gerecht of project zo appetijtelijk mogelijk te maken. Doe eens gek, varieer en vooral: geniet, van de bereiding én het eten!

Eet smakelijk!

Over de auteur

Sascha heeft lange tijd als Projectmanager en Product Owner bij Pondres gewerkt. In die rollen was ze verantwoordelijk voor het implementeren van trajecten voor nieuwe of bestaande klanten, zowel op het gebied van omnichannel als fulfilment. En over haar ervaringen heeft ze deze mooie blog over geschreven.

Neem contact op

Wil je weten hoe wij jouw klantcommunicatie naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00. Wij helpen je graag!

Claudia Vorstenbosch
Claudia Vorstenbosch
Sales Support
Neem contact op
Top
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram