Strategie is kiespijn

Header_smal

Een aantal weken geleden hebben wij vanuit Pondres ons eerste Customer Advisory Board georganiseerd met een vijftal van onze topklanten. De Customer Advisory Board is voor Pondres een belangrijk adviesorgaan. In deze meetings vragen wij onze klanten kritisch te zijn naar Pondres. Wat vinden ze goed aan onze dienstverlening, waar moeten we nog verbeteren en wat zijn gewenste innovaties? Dankzij hun feedback kunnen we nog beter inspelen op de huidige en toekomstige behoeftes van onze klanten.

De eerste sessie ging over de strategie van Pondres. We waren benieuwd wat de klanten hiervan vinden, waar ze verbeterpotentieel zien en wat onze positie is ten opzichte van concurrenten. De sessie heeft ons veel inzichten opgeleverd en vooral ook een nuchtere kijk op onze positie in de markt.

Een greep uit de feedback

  1. Pondres heeft een duidelijke missie en visie, maar het geheel mag meer inspireren. Voor de interne organisatie en ook voor klanten. En als je innoveert, doe dat dan vooral in je corebusiness en zorg dat je ‘best in class’ blijft of wordt.
  2. Zorg voor betrouwbaarheid en real-time inzicht in processen. Op die manier houden klanten zelf controle over hun klantcommunicatie. Fijn om te horen: Pondres maakt de beloften waar die aan klanten gedaan worden.
  3. De 6 zekerheden van Pondres (persoonlijke aandacht, lagere kosten en meer resultaat, flexibel en innovaties, gemak en geen zorgen, maatschappelijke betrokkenheid en veiligheid) zijn voor onze klanten helder – en ze worden gewaardeerd. Klanten zien de zekerheden als de lijn waarlangs we onze diensten verder vormgeven en als beloften die we elke dag waar moeten maken.


Luisteren en leren

Regelmatig met klanten de tijd nemen voor feedback; ik raad het iedereen aan. Want wie weet er nu beter waar je doelgroep behoefte aan heeft dan iemand uit je doelgroep zelf? Bijkomend voordeel voor onze klanten is dat ze met ‘peers’ uit andere branches kennismaken en zo vruchtbare contacten opdoen.

Kortom, een sessie met veel leerpunten, waarbij essentieel is dat je keuzes maakt. En een van onze klanten zei het treffend: ‘Strategie is kiespijn’. We hopen op net zoveel scherpte en waardevolle tips tijdens de volgende Customer Advisory Board!

Henk Heijtlager

Henk is CCO en verantwoordelijk voor de sales- en marketingafdelingen binnen Pondres. Hij geeft invulling aan de bedrijfsstrategie en zorgt ervoor dat Pondres haar belofte waarmaakt richting klanten: klantbeleving in uitvoering.