Pien en mijn bruine broek

Header_smal

Ik zal beginnen met een persoonlijke ontboezeming: ik vind kleding kopen niet leuk. Het ligt volstrekt buiten mijn comfortzone en ik ben hierin 100% afhankelijk van mijn vrouw Tanja. Voor het overige sta ik redelijk zelfstandig in het leven, maar op dit punt wankelt mijn zelfvertrouwen. Laatst was het weer eens zover en middels een forse inhaalslag kochten we nieuwe hemden, een spijkerbroek en als klap op de vuurpijl een fraai colbertje. Een bruine broek zou daar fantastisch bij staan, begreep ik van Tanja, maar helaas was de perfecte kleur op dat moment niet beschikbaar. Geen nood, zei Tanja, die kopen we volgende week wel.

Toen gebeurde er iets ongemakkelijks. Tanja trok zich terug en vond dat ik het zelf maar eens moest regelen. Waarschijnlijk had ze genoeg van mijn aanhankelijkheid (op dit gebied). Het angstzweet brak me nog net niet uit. Ik zag er als een berg tegenop, maar ik wilde me niet laten kennen. Online shoppen misschien, maar welke maat, welke kleur, bij welke shop? Wat een keuzes.  

Professionele verleiding

Gelukkig hebben we in mijn mooie dorp Hilvarenbeek een mannenmodezaak. Twee jonge vrouwen hebben het bedrijf recent overgenomen, gerenoveerd, en het is echt een ‘beleving’ geworden. Sfeervol, volop ambiance, koffiedrinken aan een bar … maar vooral met persoonlijk en deskundig advies. Ik werd super geadviseerd door Pien en professioneel verleid. Naast een fraaie broek kocht ik nog een overhemd erbij. Wat een upsell. Trots op mezelf deelde ik mijn aanwinst met Tanja, en ook zij was happy.

Later dacht ik na over dit koopproces, ook in relatie tot mijn eigen rol bij Pondres. Wat is mijn toegevoegde waarde en hoe lukt het mij om het verschil te maken? Ben ik ook een “Pien” voor mijn klanten? Hoe ziet mijn job eruit over 5 jaar – bestaat mijn functie dan nog wel?

Pien 2.0?

Als Client Service Manager werk ik dagelijks met professionele opdrachtgevers. Ik denk met hen mee en werk commerciële proposities uit. Ik presenteer, innoveer, behandel klachten, draag oplossingen aan en zorg voor kwaliteits- en procesverbetering. Ongetwijfeld zal mijn job veranderen. Het aankoopproces wordt complexer, en de DMU professionaliseert en specialiseert zich verder. Techniek en automatisering zullen mij faciliteren: via hyperpersonalisatie krijgen klanten online hun eigen relevante aanbiedingen en CRM-software voorspelt wat mijn next best action is in het salesproces. Ik hou er rekening mee dat ik binnenkort een slimme ‘digital assistent’ naast me krijg. 

En toch … als ik vijf jaar vooruitkijk, durf ik te voorspellen dat persoonlijk contact in het B2B-salesproces fier overeind blijft. Er is altijd behoefte aan iemand die naast je staat, luistert, verbindt, je begrijpt en die je vooruithelpt in je eigen uitdagingen. En die af en toe zorgt voor een positieve bevestiging. Precies zoals Pien mij hielp.

Ook ik wil je graag verder helpen met jouw klantcommunicatie-uitdagingen. Bel of mail me gerust voor een afspraak, dan trek ik speciaal voor jou mijn colbertje mét bijpassende bruine broek aan.

Leo Harpe

Leo is Client Service Manager. Hij is verantwoordelijk voor een aantal mooie klanten, voor wie hij nieuwe concepten en toepassingen introduceert om hen weer verder te helpen in hun communicatiedoelstellingen.