Klantbeleving maakt fulfilment sexy

tn_Blog Lieke_Klantbeleving maakt fulfilment sexy-1

De wondere wereld van fulfilment

Wanneer je me twee jaar geleden zou vragen of ik iets over de fulfilment diensten bij Pondres kon vertellen, had ik je waarschijnlijk erg vragend aangekeken. Als consument is het namelijk heel logisch dat wanneer je een product bestelt dit de volgende dag netjes wordt geleverd. Is het vervolgens toch net niet wat je zoekt dan stuur je het gewoon terug. Na een jaar bij Pondres kende ik inmiddels het gehele logistieke proces van inslag, opslag, picken, packen en retour. Maar toen mij werd gevraagd om een propositieplan te ontwikkelen voor onze fulfilment diensten, moest ik toch even slikken. Want hoe ziet de markt eruit? Hoe is het intern geregeld? Wat wil de consument? En hoe maak ik fulfilment sexy?

Nou daar ging ik, ik dook in de wondere wereld van fulfilment. En al snel vlogen technische termen als API’s, Interfaces en Warehouse management systems me om de oren. Ik kwam erachter dat vrijwel ieder fulfilment bedrijf van een bestelling een order kan maken, deze order naar de juiste ontvanger verzenden en alles real time vastleggen in een mooie reporting tool. Een betrouwbaar, snel en efficiënt fulfilment proces is standaard in de markt. Als fulfilment leverancier wordt er van je verwacht dat je dit standaard proces aanbiedt. Pondres kan en doet dit natuurlijk ook, maar we onderscheiden ons hier niet mee. Ik moest dus op zoek naar datgene wat ons uniek maakt, ik moest op zoek naar waar de markt naar op zoek is en waarin wij beter zijn dan onze concullega’s.

Klantbeleving wordt steeds belangrijker voor de consument

Forbes verwacht dat in 2020 klantbeleving de belangrijkste reden is waarom de consument voor een bepaald bedrijf of merk kiest.* Hoe de klant je dienstverlening ervaart wordt belangrijker dan prijs en het product zelf. Bedrijven die producten verzenden naar de consument, hun klant, en dit uitbesteden zijn voor een groot deel afhankelijk van hun fulfilment leverancier voor een optimale klantbeleving. En laat Pondres nu net de expert zijn in klantbeleving. Zo printen of schrijven we een persoonlijke boodschap bij je bestelling, werken we met gepersonaliseerde acties helemaal afgestemd op de individuele behoefte van de ontvanger of zorgen we dat de bestelling als een cadeautje wordt verzonden in een mooie verpakking. Personalisatie speelt een grote factor in het verhogen van klantbeleving en –loyaliteit, ook binnen het fulfilment proces. Logisch toch?

Nou nee, de meeste fulfilment leveranciers kiezen ervoor om zich te positioneren als logistiek bedrijf die snel, efficiënt en goedkoop een bestelling verzendt. Dit gaat vaak samen met geautomatiseerde processen waarin afwijkingen of maatwerk zoals het toevoegen van klantbeleving niet passen. Wat Pondres doet in al haar diensten, focussen op een optimale klantbeleving, is uniek in de fulfilment markt. Een positionering die dit uitlicht is dan ook essentieel om op te vallen.

Pondres biedt méér dan fulfilment

Pondres ontzorgt je in het volledige fulfilment proces, tegen goede verzendtarieven en alles helemaal AVG proof. Maar net zo belangrijk is het zorgen voor een optimale klantbeleving, de beste klantloyaliteit en hoge retentie aankopen. Pondres biedt méér dan fulfilment en zorgt voor dat WOW-moment bij alles wat je verzendt. 

Tijdens onze deelname aan de Webwinkel Vakdagen is de nieuwe positionering voor het eerst gepresenteerd en draaide onze eigen Pondres 2 minuten video. Best een beetje spannend moet ik zeggen. Want is dit nu echt wat de markt wil? En onderscheiden we ons daadwerkelijk op deze manier in de markt? Maar wat een feestje was het. We hebben vele interessante gesprekken mogen voeren en inspirerende mensen leren kennen die net als ons op zoek zijn naar dé optimale klantbeleving. Deze bevestiging was toch wel mijn WOW-moment van de afgelopen tijd. Ik ben benieuwd naar die van jou!

* Bron: Emerce

Marketeer

Lieke werkt als Marketeer bij Pondres. Samen met de collega’s van het marketingcommunicatieteam is zij verantwoordelijk voor onder andere de interne en externe communicatie, zoals contentcreatie, diverse campagnes en het onder de aandacht brengen van onze diensten en producten.