De postmarkt in beweging

Header_smal

Hoe meer keuze klanten hebben, hoe hoger hun verwachtingen zijn. Voldoet jouw aanbod niet? Dan gaan ze op zoek naar een ander die hen wel biedt waar ze behoefte aan hebben. Ook onze klanten kijken continu om zich heen om de beste bezorgservice te krijgen. In de dagelijkse praktijk wordt het echter steeds lastiger om de juiste postvervoerder te kiezen. De postmarkt blijft namelijk continu in beweging: zowel qua prijzen als qua oplossingen. 

Prijzen nemen toe …
Het grootste post- en pakketbedrijf van Nederland, PostNL, kondigt opnieuw forse tariefsverhogingen aan voor 2016. Ook voor de universele dienstverlening, de postzegel: die stijgt van € 0,69 naar € 0,73. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft dit inmiddels geaccordeerd. Deze prijsontwikkeling is eveneens terug te vinden in de partijenposttarieven, die gemiddeld met 3% zullen stijgen per 1 januari 2016.

Zelf ben ik erg benieuwd naar het effect hiervan op de volumeontwikkeling van PostNL. Het volume geadresseerde post daalde met 11,2% in het derde kwartaal van 2015; alleen bij pakketten nam het volume toe met 8,6%. Een logisch gevolg van de ontwikkelingen in de e-commercemarkt. De druk binnen bedrijven om te digitaliseren neemt de laatste jaren immers toe. De naderende prijsverhogingen zullen klanten van PostNL alleen maar sneller naar het digitale kanaal drijven.

… evenals het aantal mogelijkheden
Als je bovenstaande ontwikkelingen in ogenschouw neemt, is er dan wel plaats voor een tweede of derde postbedrijf in de Nederlandse markt? Ook Sandd, de grootste concurrent van PostNL, heeft namelijk te kampen met moeilijkheden om het volume te behouden. Ondanks de lagere tarieven die Sandd rekent is krimp mijns inziens ook hier onvermijdelijk.

Om eventuele krimp het hoofd te kunnen bieden, is Sanddeen pilot gestart voor 24-uurspost: een directe aanval op het premium product van PostNL. Er zijn echter geruchten dat die pilot afgeblazen gaat worden. Ook de derde grote speler, Van Straaten Post, levert post met een 24-uursservicekader. Hiertoe maakt het bedrijf deels gebruik van de diensten van PostNL, waarover een aantal juridische veldslagen zijn geleverd. De ACM heeft zich ermee bemoeid en heeft bepaald dat PostNL aan concurrenten dezelfde tarieven en voorwaarden moet rekenen als de eigen zakelijke klanten.

PostNL is intussen druk aan het innoveren in zijn dienstverlening. Zo start het bedrijf begin 2016 met Track & Check, waarmee brieven van begin tot eind te traceren zijn. Een bijzonder geschikte dienst voor het verzenden van bankpasjes, medische post, en beleggings- en pensioenoverzichten. Een andere innovatie waar PostNL aan werkt is 'MyMail'. De ontvanger kan dan op zijn smartphone, tablet of pc zien wat er onderweg is. Waar Track & Check mikt op zakelijke klanten, is MyMail er voor particulieren.

De klant is koning, ook in post-en-pakkettenland. Vervoerders doen er dan ook goed aan hun wensen en behoeften in het oog te houden. Moet er gefocust worden op 24-uursbezorging, op weekendbezorging of juist op avondbezorging? Of is vooral de invloed van de klant op de bezorgtijd belangrijk? Wat de inzet ook wordt: de klant tevreden houden is de enige manier om de klant zelf te houden …

Meer informatie?
Heb je zelf interesse om professioneel geadviseerd te worden over je postverzending? Of wil je graag reageren op mijn blog? Ik hoor het graag! Via +31 88 949 41 42 of ludo.verhiel@pondres.nl.

 

Er zijn geen resultaten gevonden.