Inkjetprinten voor persoonlijke communicatie

Header_smal

Pondres zet sterk in op persoonlijke communicatie. Een groeiende pijler hierin is digitale, datagedreven communicatie. Maar door onze jarenlange ervaring in print en mail blijven ook deze diensten belangrijk. En dat is niet voor niets: digitale kleurendruk zal ook in 2015 weer het belangrijkste segment zijn, met een jaarlijkse groei van gemiddeld 5,9%. Door de hoge snelheden en een relatief lage printprijs is het mogelijk grote volumes direct mail volledig variabel in beeld en tekst te personaliseren. Ook biedt de techniek veel kansen om traditioneel offsetdrukwerk te vervangen door full colour-printwerk.

Trends en ontwikkelingen in de grafische wereld
Op de DRUPA van 2012 was continuous feed inkjet-printen hét grote thema, evenals op de Hunkeler Innovations Days in Luzern van 23 tot 26 februari van dit jaar. Tijdens deze show presenteerden ongeveer 80 bedrijven hun nieuwste producten. En opnieuw was continuous feedinkjetprinten hét grote thema in Zwitserland. 

Momenteel domineren Canon/Océ, Ricoh Infoprint, Kodak en HP de markt met rotatie-inkjetprinters; de komende jaren zullen deze original equipment manufacturers de grafische industrie meer en meer voorzien van continuous feed inkjetprinters. In de niche zullen ook Screen en Xerox met de Impika-printer nog een bescheiden rol spelen.

De afgelopen vijf jaar zijn er in Nederland tientallen continuous feed inkjetmachines geïnstalleerd. In november 2011 is de eerste Impika inkjetprinter bij Pondres geplaatst. Inmiddels staat dit soort apparatuur bij vrijwel alle grote print- en mailbedrijven en hebben ook grafische bedrijven zoals Zalsman geïnvesteerd in inkjettechnologie.

Voordelen inkjet
Een papierbaan in een continue stroom door een printer laten lopen is een stuk eenvoudiger en betrouwbaarder dan losse vellen. Sinds 2007 is er inkjettechnologie beschikbaar om op hoge snelheid (meer dan 60.000 A4-tjes per uur) variabel full colour te printen; denk aan transactiemail, direct mail, boeken en kranten. Door bij de printers online of nearlineafwerkingsapparatuur te plaatsen, wordt de papierbaan direct afgewerkt tot een halffabricaat of grafisch eindproduct. Dit is bijzonder efficiënt en kostenbesparend.

Met inkjet kun je bovendien variabele data in grote volumes printen. Daardoor ontstaan er veel nieuwe mogelijkheden om te personaliseren. Je kan bijvoorbeeld je een eigen logo en gegevens toevoegen. Ook kun je volledig segmenteren in tekst en beeld. Op die manier kun je tegen lage kosten per print, op hoge snelheid persoonlijke direct-mailcampagnes verzorgen.

Praktijkvoorbeeld DAF Paccar
Om het gebruik van Paccar-onderdelen in vrachtwagens te vergroten, heeft Pondres samen met Draft FCB een op maat gemaakte mail- en direct marketingcampagne opgezet. Het doel was om dealers customized materiaal en campagnes te bieden, en zo betrokkenheid te creëren tussen dealers en eindgebruikers. Er werd een CM-systeem gebouwd waarmee DAF-dealers een eigen brochure kunnen ontwerpen door te kiezen uit een aantal producten met vastgestelde minimum- en maximumprijzen. Op basis hiervan verzendt Pondres elke zes weken 200.000 mailings naar relaties in 15 landen.

Vanwege de persoonlijke adressen en variabele elementen die dealers kunnen toevoegen, produceert Pondres de brochures op de ImpikaTM iPrint Reference. Deze rotatie-inkjetprinter produceert op hoge snelheid deze mailing volledig variabel in kleur. De campagne zorgde voor een forse omzetstijging en een positief merkimago. Bovendien is Paccar nu verbonden met 200.000 transportbedrijven in Europa en zijn DAF-dealers de voorkeurspartners voor onderdelen en service.

Meer informatie?
Heb je zelf interesse om professioneel direct mail te personaliseren? Of wil je graag reageren op mijn blog? Ik sta je graag te woord via ludo.verhiel@pondres.nl of +31 88 949 41 42.

Er zijn geen resultaten gevonden.