Moederdag: van plakzoen tot papieren bloemen

Header_smal

Dit weekend beleef ik mijn eerste echte Moederdag. De enige verrassing die ik van mijn zoontje van 4 maanden kan verwachten is een volle luier (oké, en schattige smile), dus de verwachtingen voor manlief zijn hooggespannen. Ik weet niet op hoeveel nieuwsbrieven hij zich in de loop der jaren heeft (laten) abonneren, maar mijn mailbox stroomt de laatste maand vol met commerciële reminders en tips. Vergeten is lastig dus, maar of die tips nu zo treffend zijn af en toe?

Flop …
Als bedrijf wil je zoveel mogelijk slaatjes slaan uit feestdagen, logisch. Maar één advies: wanneer je moet zoeken naar een manier om op die dag in te haken, doe het niet. Beter een feestdag onbenut dan een poging doen die enkel wenkbrauwen doet fronsen.

Zo kreeg ik van de Hunkemöller een nieuwsbrief over Moederdag. Beetje vergezocht, dacht ik nog, moet ik die bh-suggesties soms doorsturen naar degenen van wie ik een cadeautje mag verwachten? Maar het was niet bedoeld als mail aan de mama zelf, maar als mail aan de dochter. Goed bedacht – maar toch niet van een lingeriebedrijf? Ik weet niet hoe andere moeder-dochterrelaties zijn, maar de kimono’s en dergelijke die gehint werden als cadeau vallen niet in de categorie cadeaus die ik snel aan mijn moeder geef.

Een ‘acceptabel’ krijgen van mij de mails à la Bol.com. Geen speciale connectie met Moederdag, maar er is niks in te brengen tegen een mail met een opsomming van categorieën met ‘een speciaal cadeau voor alle moeders’. Al zijn die categorieën wel een tikje vergezocht soms (smartwatches voor stijlvolle moeders?). 

… top!
Prénatal benadert moeders, maar met een zelfzuchtige insteek. Want een mama hoort natuurlijk verwend te worden, ‘dus stuur deze mail door als ‘subtiele’ hint naar je partner, of shop stiekem je eigen moederdagcadeautje en verwen jezelf!’ Een speen met ‘I love mama’ bijvoorbeeld, of een shirt voor je kind … niet echt verwennerij voor mij als mama, maar ik waardeer de poging. 

Slimmer is de mail van WIJ Fotoservice, een zijtak van WIJ (voor moeders en moeders-in-spe). Die weet dat ze jonge moeders benadert, maar hé, die moeders hebben ook moeders! En afhankelijk van wat voor type oma zij is, zijn er natuurlijk legio fotocadeaus te bedenken voor klusjes-oma, familie-oma of kook-oma. En welke oma smelt er nou niet van een cadeau met foto van het allerliefste kleinkind?

Het gebaar is wat telt
Als marketeer begrijp ik de wens om continu relevant en actueel te zijn, en elke feestdag als commercieel feestje te zien. Maar eigenlijk draait het op Moederdag om de kleine dingen. Mijn nicht heeft nog steeds het papieren bosje bloemen dat ze twee jaar geleden van haar dochtertje kreeg. Mijn eigen moeder heeft volgens mij nog dozen vol tekeningen en frutsels van jaren terug. Knutselwerkjes hoef ik nog niet te verwachten, maar een natte plakzoen (of poepluier) is mij zoveel meer waard dan een smartwatch. Het zou mooi zijn als ik dáár eens een nieuwsbrief over zou krijgen.

Margot Baselier

Margot is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie bij Pondres. Denk daarbij aan de interne en externe communicatie, zoals webteksten, whitepapers en blogs, maar ook nieuwsbrieven en persberichten, en diverse campagnes.