Man in de war

hero-3

Het is crisis thuis. Mijn vrouw voelt zich niet serieus genomen. 'Ik word misleid', riep ze gisteravond boos. Ik blijf er wat nuchterder onder en ben vooral geïrriteerd. Gelukkig is een oplossing nabij. Het enige wat er moet gebeuren is het blokkeren van een aantal e-mailafzenders. Zodat bijvoorbeeld een cosmeticashop niet meer wekelijks een mooie actie in de inbox van mijn echtgenote dropt. Laatst ging ze namelijk in op zo'n aanbod en vertrok op haar fiets naar de stad om met 30% korting een of andere liftende lotion te kopen. Ze stapte de winkel binnen en keek verbaasd om zich heen. 'Verkoopt de Bodyshop tegenwoordig ook al telefoons?', vroeg ze zich af. Nee hoor, mijn partner stond binnen bij een Belsimpel-filiaal. De cosmeticawinkel in het centrum van Tilburg had namelijk haar deuren gesloten en was met de noorderzon vertrokken. Misschien was het handig geweest om dáár een bericht over te sturen per e-mail of wellicht een brief om zo’n belangrijk moment te communiceren? Simpel toch? Met elke aanbieding die het beauty-bedrijf nu nog steeds trouw richting mijn betere helft stuurt, zakt haar merkloyaliteit een treetje lager.

Zorg voor relevante communicatie

Ik geef toe, ik raak soms ook in de war. Ik ben een kerel van bijna twee meter lang, die consequent van een jeanswinkel via de mail trouw speciale aanbiedingen voor mannen en vrouwen ontvangt. Doorklikken naar de mannen levert mij standaard de scherpste acties voor broeken op. Mooi toch zou je denken? Alleen jammer dat ik dan alleen uit maten kan kiezen  die veel te klein zijn. Dat zouden ze eens in de winkel moeten proberen. 'Meneer de Regt, ik heb hier een leuke jeans voor u in de sale, als u laarzen erbij aantrekt valt het vast niemand op dat deze broek tot halverwege uw kuiten komt.' Een gemiste kans vind ik, zeker in een tijd dat digitaal winkelen een broodnodige bijverdienste is geworden voor winkelbedrijven om staande te blijven tussen het internetgeweld.

Verras je klant, ook digitaal! 

Want dat is toch wat je wilt, bijzondere aandacht. Dat iemand met je meedenkt, je voorkeuren kent en alvast wat stukken van de juiste maat uit het rek trekt. Je wijst op de nieuwe trends en voordelen van een actie. Het liefst nog met een kop koffie erbij. Veel kleding koop ik via het internet, maar soms ga ik er samen met mijn vrouw op uit. Vindt ze gezellig. Ze wordt dan altijd vreselijk in de watten gelegd als we bij een kledingzaak in het centrum van Tilburg aan de shop gaan. Deze mensen weten wel dat mijn wederhelft een medebepalende speler in het garderobeveld is. Nu heb ik laatst mijn e-mailadres opgegeven bij het afrekenen van een van mijn aankopen aldaar, 'om op de hoogte te blijven'. Ik hoop dat ze me niet teleurstellen en hun pampering en kennis van ons als koopkoppel  in hun communicatie kanalen voortzetten. De eerste (e-)mailings doen echter al weer het ergste vrezen….

De volgende missie is een sportzaak te vinden die het cyberlicht heeft gezien. Ik google me namelijk suf naar basketbalkleding en bijbehorende schoenen, voor mezelf, maar ook voor mijn twee zonen die in mijn sportieve voetsporen zijn getreden. Je zou toch verwachten dat er in ieder geval één bedrijf is die deze (volgens mijn eega) uit de hand gelopen hobby oppikt? Ik ben een veel te fanatieke  trainer en coach en loop er met mijn twee sterspelers graag volgens de laatste Miami Heat mode bij, maar dat valt niet mee. Zeker als ik voor de zoveelste keer virtueel wordt verleid om een Heat shirt te kopen dat toch echt niet in de door mij opgegeven kindermaten beschikbaar is. Tot overmaat van ramp wordt ik dan ook nog weken achtervolgd door hun online bannering. Jammer hoor.

Datagedreven realtime marketing 

Juiste klantbeleving door relevante content op het juiste moment via het meest geschikte kanaal zijn de “magic words” in marketingland. Je wordt ermee overladen op marketing websites. Bedrijven die echt werk willen maken van datagedreven realtime marketing laten nogal eens een steekje vallen. Blijkbaar is het nog niet zo gemakkelijk om dit in praktijk te brengen en zo van je klant een promotor te maken in plaats van een afhaker. De start van zo'n traject is vaak veelbelovend, maar kent in veel gevallen geen of onvoldoende opvolging. En het kan zo mooi zijn!

Herkenbaar? 

Wij kunnen je helpen om de klant echt centraal te stellen zonder afhankelijk te zijn van tijd, plaats en kanaal. Ons Omniaplatform zorgt ervoor dat iedere unieke klant van jouw organisatie een consistente ervaring over alle kanalen beleeft, door relevante en direct beschikbare informatie en content aan te bieden, online en offline.  

Benieuwd? Neem dan eens contact met me op via  +31 88 949 41 73 of per mail wouter.de.regt@pondres.nl. Ik beloof bij deze dat ik je niet onheus zal spammen.

Wouter de Regt (en mevrouw de Regt)

Wouter de Regt

Wouter is als Business Development Manager verantwoordelijk voor de (door)ontwikkeling van digitale diensten en dialoogmarketing. Hij wordt erg gelukkig als hij hiermee kan bijdragen aan betere klantbeleving en hoger rendement.