Privacy als marketingkans

_A3A9459-3

De klantbeleving verhogen en tegelijkertijd efficiëntieslagen maken binnen de marketing- en communicatiestrategie; een uitdaging waar veel bedrijven voor staan. De (verdere) stap van fysiek naar digitaal en datagedreven marketing is dan vaak ook een logische stap. Dit neemt echter ook financiële en imagorisico’s met zich mee gelet op de AVG, die de WBP in mei 2018 heeft vervangen.

De media berichten frequent over organisaties die blunders begaan op privacygebied. Persoonsgevoelige informatie lekt uit, systemen worden gehackt of gegevens blijken veel te gemakkelijk te worden verhandeld. De consument is daardoor veel kritischer geworden als het om zijn privacy gaat. Privacy en klantvertrouwen gaan hand in hand.

Geen showstopper

Een goed voorbeeld was de enorme verontwaardiging die ontstond toen een bank aankondigde de betaalgegevens te willen doorverkopen aan bedrijven. Volgens een enquête van een consumentenprogramma overwoog 72% van de klanten om over te stappen. Het is natuurlijk maar de vraag of consumenten de stap naar de concurrent uiteindelijk ook werkelijk maken, maar het signaal is duidelijk.

Privacy en marketing hoeven echter niet op gespannen voet met elkaar te staan. Laat staan dat het hoeft te leiden tot juridische verkramping, waardoor het net lijkt alsof privacy een showstopper is voor groei en innovatie. Pas als de kwaliteit in uitvoering ontbreekt of die perceptie ontstaat, lijkt privacy een tegengesteld belang. Als dit het geval is dan moet een organisatie, behalve reputatieschade, ook rekening houden met overheidsinterventie en boetes, die met de nieuwe wetgeving in de miljoenen kunnen lopen.

Juiste uitvoering

Digitale verzending en verwerking van privacygevoelige data dienen daarom altijd te voldoen aan de volgende eigenschappen:

1.  Vertrouwelijkheid
Als klant moet je er zeker van kunnen zijn dat bedrijven vertrouwelijk met je persoonlijke gegevens omgaan. Dit betekent dat je gegevens alleen benaderd en gebruikt worden door mensen die jij daarvoor gemachtigd hebt, voor doelen die bij jou bekend zijn.

2.  Integriteit
Als bedrijf moet je er zeker van kunnen zijn dat de gegevens, het systeem en het (verzend)proces goed beveiligd zijn tegen manipulatie. De organisatie kan grote schade oplopen als dit gebeurt. De informatie moet actueel, correct en volledig zijn.

3.  Authenticatie & autorisatie
Authenticatie is het proces waarbij iemand nagaat of een gebruiker, een computer of applicatie daadwerkelijk is wie hij beweert te zijn. Na de authenticatie vindt autorisatie plaats om na te gaan welke toegangsrechten de geauthentiseerde gebruiker, computer of applicatie heeft.

Deze aangescherpte eisen – wettelijk én persoonlijk – maken bijvoorbeeld aangetekend en beveiligd (encrypted) verzenden de enige juiste optie om te voorkomen dat je verzending niet conform wetgeving plaatsvindt en kan worden onderschept en geopend; met hoge boetes en imagoschade als gevolg. Door bovendien aan je klanten te communiceren dat deze digitale verzending gebeurt in het belang van de klant, kan dit klantervaringen en -vertrouwen versterken. Zo wordt privacybescherming geen risico, maar een extra kans binnen je marketingstrategie.

Meer informatie

Wil je meer weten over het securitybeleid van Pondres of heb je vragen naar aanleiding van de AVG? Neem contact op met onze Security Officer Hans via hans.van.gameren@pondres.nl of +31 88 949 41 26.

Wouter de Regt

Wouter is als Business Development Manager verantwoordelijk voor de (door)ontwikkeling van digitale diensten en dialoogmarketing. Hij wordt erg gelukkig als hij hiermee kan bijdragen aan betere klantbeleving en hoger rendement.