De definitie van dataverrijking is in het kort: “de verrijking van gegevens”. Wat houdt verrijken nou echt in? Met verrijken van data worden jouw gegevens geverifieerd, aangepast en uitgebreid. Het doel is om interne en externe data te koppelen, om zo een volledige database op te bouwen.
De basis van een goede database is schone data, data die correct en actueel is. Deze kun je vervolgens verrijken met externe data of door middel van profielverrijking via (marketing)campagnes. Deze data kun je vervolgens inzetten om (potentiële) klanten te bereiken én te raken. Met de meest actuele data kan een marketingcampagne worden gepersonaliseerd naar de interesse van de ontvanger. Personalisatie zorgt vervolgens voor een hogere respons, meer conversie en een betere klantbeleving. Met dataverrijking bespaar je kosten en investeer je juist in het resultaat; een hoog rendement van je campagne.
Maar waarom is het zo belangrijk? Gemiddeld bestaat 15 – 20% van het databestand met foutieve informatie. Deze foute informatie is met de tijd ontstaan omdat consumenten voortdurend in beweging zijn. Zij staan geen moment stil, maar jouw CRM-systeem helaas wel. Men geeft nou eenmaal niet snel een adres- of emailwijziging door. Als je vervolgens een direct mail- of e-mailcampagne verspreid, komt deze nooit bij je klant terecht. De consument is al vertrokken. Maar je hebt voor deze consumenten wel kosten gemaakt, zonde. Gelukkig hebben we daar een oplossing voor.
Verrijken begint bij basisgegevens. Het huidige klantenbestand wordt getoetst op volledigheid en fouten. Onze gespecialiseerde partner heeft beschikking over actuele en privacy bestendige (openbare) bronnen. Binnen de AVG-richtlijnen wordt jouw data naar volledigheid aangevuld met basisgegevens.
Vervolgens breiden we de data uit met waardevolle informatie over jouw klanten, zoals koopgedrag en gezinssamenstelling. Hierdoor weet je exact wie je klanten zijn en welke behoeftes ze hebben. Zo kan je jouw campagnes tot in detail personaliseren.
Data is het nieuwe goud en overal om ons heen. Het is alleen de kunst om ongestructureerde data te structureren. Bij Pondres doen we dit al tientallen jaren en weten we precies hoe we dit efficiënt kunnen aanpakken. Wij helpen je graag om jouw database te actualiseren en aan te vullen om zo doelgerichte en effectieve campagnes op te zetten.
We nemen klantenbestand zorgvuldig onder de loep, we kijken naar fouten in het bestand en zoeken gaten die we kunnen dichten om vervolgens de data aan te vullen en uit te breiden. Aan het eind van dit proces is er een waardevolle database met klantgegevens beschikbaar. Klaar om geraakt te worden met gepersonaliseerde communicatie.
Woont jouw klant nog op het bij jouw
bekende adres? (op persoonsniveau)
Nee, want:
Wil je meer informatie over dataverrijking? Neem gerust contact met ons op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00. Wij helpen je graag!