Pondres logo

In 3 stappen marketing personalisatie

86% van de consumenten wordt beïnvloed door personalisatie in marketing communicatie. Pas het ook toe in slechts 3 stappen.

Welkom
  • Bart
  • Lieke
  • Marcel
  • Anouk
  • Rick
  • Ilse
Home > Wat we doen > Omnichannel communicatie > Personalisatie marketing

Unieke en persoonlijke communicatie is de droom van elke marketeer. Met persoonlijke marketing communicatie voldoe je niet alleen aan de behoefte van de marketeer maar ook aan de steeds hogere verwachting van de klant. Hoewel de behoefte aan personalisatie groot is, worden generieke marketinguitingen keer op keer gebruikt. Jammer, want persoonlijke communicatie is de sleutel van een succesvolle uiting én campagne. Dus hoe begin je met personalisatie?

Voordelen personalisatie marketing

Het personaliseren van online en offline uitingen brengt een aantal voordelen met zich me. Ontdek de voordelen van marketing personalisatie.

Geweldige klantrelatie

Persoonlijke communicatie helpt om de relatie met de (potentiële) klant te verbeteren en merkvoorkeur op te bouwen. Dit stimuleert een volgende aankoop.

Meer inzicht

Hoe meer je je verdiept in personalisatie, hoe meer je leert over je doelgroep. Zo krijg je een idee hoe je ze kunt benaderen, informeren en overtuigen.

Unieke klantervaring

Omdat je weet wat jouw doelgroep drijft, heb je de mogelijkheid om de klantervaring en de servicekwaliteit doelgericht te verbeteren.

Meer resultaat

(Potentiële) klanten die in aanraking komen met gepersonaliseerde marketinguitingen zijn vaker en sneller bereid een aankoop te doen.

1. Verzamel zo veel mogelijk data

Tijd om te personaliseren, maar waar te beginnen? Het begint allemaal met het verzamelen van gegevens. Het hoeft niet eens een uitgebreide database te zijn, Personaliseren kan al met één kenmerk zoals de naam van je klant of prospect.

Maar waar haal je de informatie vandaan? Begin bij de klant of prospect zelf. Uit onderzoek van Invesp blijkt dat meer dan de helft van de consumenten bereid is persoonlijke informatie te delen in ruil voor gepersonaliseerde marketingcommunicatie. Je kan de gegevens bijvoorbeeld verkrijgen bij het aanmelden voor de nieuwsbrief op je website. Andere goede bron van klantdata is een klantenkaart, in ruil voor gegevens profiteert de klant van extra korting. Het voordeel van een klantenkaart is dat de database steeds groter wordt, je komt steeds meer te weten over het (aankoop)gedrag van de klant.

 

Welke data heb je nodig om marketing te personaliseren?

Data zijn in te delen in verschillende categorieën, elk met een eigen doel en met verschillende mogelijkheden afhankelijk van je bedrijf, boodschap en doelgroep.

 

Account

Wanneer een bezoeker van je website een account aanmaakt, ontvang je onmiddellijk persoonlijke informatie. De basisgegevens worden vaak direct ingevuld, denk aan naam en geboortedatum, deze informatie kan meteen worden gebruikt. Stuur op zijn verjaardag eens een persoonlijke kaart met een kortingscode!

 

Gedrag

Er zijn verschillende online tools die je kan gebruiken om het gebruikersgedrag op jouw website te meten. Zo krijg je een idee waarin je doelgroep geïnteresseerd is. Op basis hiervan kun je je de gebruiker meer informatie over dit onderwerp geven. Als iemand meerdere keren de pagina van één product of dienst bezoekt dan kun je dat element opnemen in je volgende marketingcommunicatie. Grote kans dat hij geïnteresseerd is in dat onderwerp en dus over gaat tot actie!

 

Customer journey

De customer journey is de Engelse benaming voor de klantreis die jouw doelgroep doorloopt. Dit kan zowel online als offline zijn. Vaak begint de oriëntatiefase van customer journey online. De websitebezoeker zoekt een bepaald artikel en plaatst deze wellicht al in zijn winkelwagentje. Hij gaat misschien nog niet direct over tot een aankoop.  Dan kun je na een paar dagen een herinnering sturen en eventueel een kortingscode aanbieden. Deze mail wordt ook wel een abondoned shopping cart e-mail genoemd. Met een gemiddeld conversiepercentage van 18,64% kan zo’n e-mail een mooie aanzet geven tot conversie.

 

Apparaat

Het apparaat waarmee een bezoeker jouw website bezoekt of interactie heeft met je marketinguitingen, is onder andere terug te vinden in Google Analytics. Je kan jouw communicatie vervolgens zenden via het apparaat dat de klant prefereert.

 

Situatie

Sommige bedrijven of organisaties zijn afhankelijk van externe factoren, we noemen dit ook wel een situatie. Ze kunnen het succes van een campagne enorm beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan het weer, het succes van een strandpaviljoen is erg afhankelijk van het weer evenals een barbecue-advertentie van een supermarkt. Situatiegegevens zijn vaak uit externe bronnen te halen. Je kan de situatie verwerken in je marketingboodschap of enkel activeren wanneer er wordt voldaan aan de voorwaarden. Denk aan de campagne ‘Hoe heter, hoe beter!’ van Corendon, waarbij je temperatuurkorting kon ontvangen.

2. Schoon je databestand op

Je databestand is gevuld met informatie uit verschillende kanalen, maar het is snel niet meer up-to-date.  Een databestand bevat gemiddeld 15 – 20 % foutieve informatie. Je hebt zelf ongetwijfeld wel eens jouw naam, e-mailadres of adres op een foutief ingevoerd. Slordige informatie in je databestand kan komen door slordigheidsfoutjes (zoals juist wel of geen hoofdletter), een extra spatie, dubbele informatie en ga zo maar door. Naast dat het er onprofessioneel uitziet, leidt het ook onnodig tot fouten, extra kosten en irritaties bij je klanten. Schoon het gegevensbestand op voordat je de campagne start. Datamanagement helpt je om jouw data te uniformeren, standaardiseren, en corrigeren. Hierdoor is jouw database altijd op orde.

3. Marketing personalisatie inzetten

Zowel online als offline kun je communicatie personaliseren, van direct mail en transactionele communicatie tot e-mailmarketing en landingspagina's. Met omnichannel communicatie communiceer je persoonlijk via alle kanalen. Je kunt de communicatie perfect op elkaar aan sluiten zodat de boodschap goed bij de klant binnenkomt, op het moment en het kanaal van zijn voorkeur.  Personaliseer je uitingen op basis van de verkregen data en start met je gepersonaliseerde campagne.

Kunnen wij je verder helpen?

Dagelijks helpen wij non profit organisaties, zakelijke dienstverleners en retailers met unieke, effectieve klantcommunicatie en distributie. We kunnen je helpen met omnichannel communicatie, denk aan direct mail maar ook aan marketing fulfilment.

Neem contact op

Wil jij een volgende stap zetten in marketing personalisatie?  Pondres is jouw partner en specialist in gepersonaliseerde omnichannel communicatie. We helpen je graag om jouw marketingpersonalisatie naar een hoger niveau te tillen. Neem nu contact met ons op en we geven je graag vrijblijvend advies over welke kanalen jouw bedrijf helpen doelen te realiseren.

Claudia Vorstenbosch
Claudia Vorstenbosch
Sales Support Medewerkster
Neem contact op
Top chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram