Volgens de Wet pensioencommunicatie ben je als pensioenfonds of werkgever verplicht deelnemers te blijven informeren over hun pensioen. Dit wil je natuurlijk op de juiste manier doen, zodat de betrokkenheid onder deelnemers vergroot wordt.
Daarom is het belangrijk dat de informatie aansluit bij de behoefte. En die verschilt natuurlijk per deelnemer. Pondres verzorgt gepersonaliseerde pensioencommunicatie en via het gewenste kanaal. Zo komen deelnemer en pensioenorganisatie dichter bij elkaar.
Het woord zegt het al: pensioencommunicatie omvat alle communicatie omtrent het pensioen van een pensioendeelnemer. De Wet pensioencommunicatie stelt dat pensioenfondsen of werkgevers verplicht zijn hun deelnemers hier doorlopend over te informeren. Maar ook dat alle verschafte informatie moet aansluiten op de behoeften van deelnemers en correct, duidelijk en evenwichtig zijn. Een lastige uitdaging, zeker gezien de vaak droge materie. Toegankelijke, overzichtelijke communicatie is hierbij dan ook extra belangrijk. Via het voorkeurskanaal van de deelnemer.
Pondres ondersteunt pensioenuitvoerders in hun pensioencommunicatie richting de deelnemers. Dat doen wij op basis van vier stappen, ontdek nu hoe wij dit doen en wat de voordelen zijn voor jouw organisatie.
Het communiceren van juiste pensioeninformatie is cruciaal voor een pensioenorganisatie. Vaak is dat een flinke uitdaging doordat klantinformatie over meerdere databronnen verspreid is. Bovendien is het nog maar de vraag of deze informatie relevant en actueel is. Pondres helpt pensioenuitvoerders informatie uit (meerdere) databronnen te ontsluiten, compliant en veilig. Deze klantgegevens worden vervolgens gevalideerd (datamanagement) en indien nodig aangevuld en verrijkt.
Op basis van de verrijkte data wordt het pensioendocument opgesteld (documentcompositie) en verstuurd via het gewenste outputkanaal. Een deelnemer die zijn digitale pensioendocument niet opent, omdat de e-mail niet aankomt of niet gelezen wordt, omdat de digitale kluis nog niet geactiveerd is, krijgt deze automatisch nogmaals via de fysieke post. Of gewoon omdat hij een voorkeur heeft voor fysieke communicatie. De juiste informatie via het juiste kanaal – zo zorgen we voor meer betrokkenheid en minder kosten.
Wij generen en beheren de content, maken deze op en distribueren alles via het juiste kanaal. Je kunt als organisatie ook zelf eenvoudig persoonlijke, relevante communicatie-uitingen ontwikkelen, van facturen en Uniforme Pensioen Overzichten (UPO’s) tot e-mailings, DM’s en interactieve documenten. Samen zorgen we met innovatieve oplossingen voor efficiënte, unieke output voor alle omnichannel communicatie.
Bij alle transactionele communicatie, met name pensioencommunicatie, zijn veiligheid en compliancy van groot belang. Het gaat immers om gevoelige persoonsinformatie. Zowel de pensioenuitvoerder als de deelnemer wil niet dat deze in verkeerde handen terechtkomt. Pondres zorgt ervoor dat alle pensioencommunicatie volledig compliant verwerkt en verzonden wordt:
Fysiek, digitaal of omnichannel; onze communicatieautomatisering voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van security en compliancy.
Pensioenbewustzijn en -betrokkenheid zijn uitdagingen die vaak onderschat worden. Pensioencommunicatie is een verplichting, en zo voelt het vaak ook; zowel voor de uitvoerder als voor de deelnemer. Wij helpen je hier verandering in te brengen. Door de informatie persoonlijk en relevant te maken en te verzenden via het kanaal dat de deelnemer prefereert. Daardoor nemen pensioenbewustzijn en -betrokkenheid toe.
Wil je meer informatie over pensioencommunicatie? Neem dan contact met ons op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00. Wij helpen je graag!