Multichannel marketing is een veelvoorkomend begrip, maar wat is het?
Multichannel marketing is een manier om via meerdere individuele kanalen de klant te benaderen. Multichannel wordt ook wel crosschannel en omnichannel marketing genoemd, maar er zijn wel degelijk verschillen. Op deze pagina leggen we uit wat de verschillen zijn tussen multichannel marketing, crosschannel marketing en omnichannelmarketing.
Crosschannel, omnichannel en multichannel marketing zijn begrippen die hetzelfde doel hebben: communicatie via meerdere kanalen. Toch is het niet allemaal hetzelfde, er zijn subtiele verschillen, dit zit met name in de samenwerking van de kanalen. Ieder kanaal heeft zijn eigen start- en eindstation en het bedrijf bepaalt vooraf de route die de klant volgt. Hoe de samenwerking per tussen de kanalen per begrip is lees je hieronder.
Een voorbeeld van multichannel marketing: een bedrijf heeft zowel een online, als een als een fysieke winkel. Maar deze twee kanalen werken in dit geval niet samen. Dus wanneer een consument online een artikel koopt maar niet tevreden is dan kan hij deze niet in de fysieke winkel retourneren. Omdat de kanalen niet samenwerken, moet de consument het online gekochte artikel ook retourneren via het online kanaal. De splitsing zit in de bedrijfsvoering, maar daar heeft de klant geen boodschap aan. Deze manier van ondernemen levert dan ook vaak onbegrip op bij de klant.
Multichannel marketing is een goed vertrekpunt om via meerdere kanalen te communiceren. Maar wil je de kanalen op elkaar aansluiten dan spreek je over crosschannel of omnichannel marketing.
Met crosschannel marketing zijn de kanalen tot op zekere hoogte met elkaar verbonden. De boodschap en doelstellingen komen in de kanalen met elkaar overeen. In dit geval kan de klant het product online bestellen en indien gewenst bij een fysieke winkel ophalen. Ook het retourneren van een artikel kan bij het voorkeurskanaal van de klant.
De kanalen lopen in, door, onder en over elkaar heen. Alle kanalen zijn te combineren en de klant is volledig in controle over zijn eigen klantreis. Bij deze kanalen gaat het verder dan alleen de samenwerking tussen webshop en fysieke winkel. Denk hierbij aan online marketing die de klant aanzet tot een aankoop. Hij vindt een product bijvoorbeeld via Google ads, komt op de website terecht en kiest daar hoe hij het product wil ontvangen. Zelf ophalen in de winkel of laten thuisbezorgen. Vervolgens ontvangt hij via sms een bericht dat het pakket is ingepakt en via e-mail een bevestiging van bezorging. Alle communicatie sluit op elkaar aan.
Communiceer over meerdere kanalen
Multichannel marketing is een prima eerste stap maar voor een goede klantervaring is de inzet van omnichannel communicatie onmisbaar. Wil jij de verwachting van jouw klant overtreffen? Bekijk dan de mogelijkheden van omnichannel communicatie. Met kleine aanpassingen kun je al een groot verschil maken. Met omnichannel marketing ben jij én de klant volledig in controle en voelt hij zich écht gewaardeerd wat ten goede komt aan de klantervaring. Pondres heeft hier al jarenlang ervaring mee. Onze missie is dan ook om samen persoonlijke en relevante communicatie maken die jouw klanten raakt.
Dagelijks helpen wij non profit organisaties, zakelijke dienstverleners en retailers met unieke, effectieve klantcommunicatie en distributie. We helpen je graag om jouw kanalen volledig te laten samenwerken met elkaar. Neem gerust contact met ons op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00. Wij helpen je graag!