Contract digitaal ondertekenen

Een contract of arbeidsovereenkomst rechtsgeldig én digitaal ondertekenen.

Home > Wat we doen > Digitale transformatie > Digitale handtekening > Contract Digitaal Ondertekenen

We werken al lange tijd meer dan ooit vanuit huis, we doen wereldwijd zaken en ook sollicitaties gebeuren online. Na het opstellen van arbeidsovereenkomst is het belangrijk dat deze wordt verzegeld met een handtekening. Door het werken op afstand kan dit een behoorlijke papieren rompslomp zijn en kost het onnodig veel tijd. Gelukkig is er een alternatief, de digitale handtekening. Op deze pagina lees je hoe je contracten en arbeidsovereenkomsten rechtsgeldig en gebruiksvriendelijk digitaal ondertekent.

Is een handtekening verplicht op een contract?

Laten we bij het begin beginnen. Waarom moet er een handtekening op het contract komen? Wettelijk gezien is een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig en voldoende om iemand aan zijn verplichtingen te houden. Echter schort een mondelinge overeenkomst aan bewijslast, waardoor je bewijsrechtelijk gezien tegen problemen aanloopt. Met een digitale handtekening op het contract zorg je voor bewijslast in het geval van een geschil.

Houd er wel rekening mee dat niet iedere handtekening dezelfde juridische waarde heeft. 

Rechtsgeldigheid van een digitale handtekening op een contract

Een handtekening op het contract is cruciaal voor de bewijslast, maar niet iedere handtekening is gelijk van aard. De “natte” handtekening, met de hand gezet op papier en basis elektronische handtekening (afbeelding van handtekening) bieden geen volledige zekerheid. In het geval van een geschil bepaalt de rechter, omdat met deze vormen van ondertekenen eenvoudig gefraudeerd kan worden.

Als je weinig waarde hecht aan zekerheid kan je ervoor kiezen om het contract met een basis elektronische handtekening (BES) te ondertekenen. Voor het maken van een elektronische handtekening zijn gratis oplossingen beschikbaar.

Met een digitale handtekening sta je sterker in het geval van een geschil, maar ben je nog niet 100% gedekt. Enkel de gekwalificeerde digitale handtekening (QES) dient als onweerlegbaar wettelijk bewijs.

Bekijk voor een compleet overzicht van de verschillende handtekeningsoorten onderstaand schema. Wil je alles weten over rechtsgeldig digitaal ondertekenen? Download dan het gratis whitepaper: rechtsgeldig en snel ondertekenen met een digitale handtekening.

Contracten digitaal ondertekenen in 3 stappen

Rechtsgeldigheid speelt een grote rol bij het ondertekenen van contracten en arbeidsovereenkomsten. Het kan je veel gedoe besparen als je afspraken goed en rechtsgeldig hebt vastgelegd. Door een contract of arbeidsovereenkomst digitaal te ondertekenen via eSign ben je zeker van een rechtsgeldige overeenkomst. Een extra voordeel is dat je het overzicht behouden van het hele ondertekening proces. Je ziet precies wie, wanneer moet tekenen en al heeft getekend.

eSign is een onderdeel van het het Digitale Communicatieportfolio van Pondres. Het biedt een veilig en gebruiksvriendelijk platform voor het ontvangen en zetten van digitale handtekeningen. Hiermee creëer en verstuur je binnen enkele minuten een te ondertekenen document, waarna de ontvanger hem controleert en tekent. Het is mogelijk om de handtekeningenstromen te automatiseren en aan te laten sluiten bij jouw IT omgeving.

In 3 stappen leggen we je uit hoe je documenten, bestanden, contracten en arbeidsovereenkomsten klaarzet en ondertekent met eSign. Neem voor het automatiseren van je handtekeningstromen contact met ons op.

Stap 1 - verzoek voor een digitale handtekening via eSign

  1. Ga naar het portaal
  2. Selecteer de bestanden
  3. Voeg in het document een ondertekenveld toe, aangevuld met andere gegevensvelden die moeten worden gecontroleerd of aangevuld. 
  4. Selecteer de gewenste ondertekenmethode bijvoorbeeld: 
    • Eenmalige e-mail of SMS met one-time-password
    • DigID, iDIN, Itsme®, eHerkenning, of lokale methoden zoals belID, SwissID.
  5. Kies de teken- en goedkeuringsvolgorde. Je kan kiezen uit:
    • Parallel
    • Opeenvolgend
    • Complex

Stap 2 - verstuur het document

De geadresseerde ontvangt een e-mail met het ondertekenverzoek en de instructie. Vervolgens kan de geadresseerde na validatie met één druk op de knop ondertekenen.

Stap 3 - ondertekenen van een digitale handtekening via eSign

Alle ondertekenaars ontvangen een notificatie en volgen de volgende stappen:

  1. Open de email en volg de instructie.
  2. Autorisatie vindt plaats, het systeem valideert op de achtergrond of je ook écht de geadresseerde bent.
  3. Bevestig dat de documenten volledig zijn gelezen en controleer of vul de gevraagde gegevens aan. 
  4. Plaats en verstuur de handtekening met één druk op de knop. 

Rechtsgeldig contracten ondertekenen was nog nooit zo eenvoudig

Wil je meer informatie over Pondres eSign? Neem dan contact met ons op.

Manon Willms
Manon Willms
Client Service Manager
Contact
Top
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram