Onderteken razendsnel én veilig een document met een digitale handtekening.
Online vergaderen, bankieren, het afsluiten van verzekeringen, winkelen: we doen bijna alles digitaal. Ook het online ondertekenen van documenten wordt steeds gebruikelijker. Je ondertekent met slechts één druk op de knop een document, zonder tussenkomst van printer en scanner. Uiteraard wel na een goede identificatie van de betrokkenen, want veiligheid staat voorop. We leggen je op deze pagina uit hoe je een digitale handtekening kan maken.
Een digitale handtekening zetten is zeer eenvoudig met het gebruik van Pondres eSign. Het portaal detecteert veelgebruikte documenttypes, zoals Microsoft Word. Vervolgens doorloop je een aantal stappen en zet je de documenten klaar in het eSign portaal. Voor jezelf en voor anderen ter ondertekening.
Zet je maar af en toe een digitale paraaf, dan is een gratis oplossing wellicht een alternatief. Het is mogelijk om digitale handtekeningen te maken in Word, Google Docs of LibreOffice. Let wel op: deze manier van ondertekenen heeft zeer beperkte juridische waarde. De rechter bepaalt of de handtekening dient als bewijs.
Er zijn verschillende manieren om een handtekening te digitaliseren:
Via mobiele app
Download en gebruik een gratis mobiele app voor het maken van digitale handtekeningen, zoals Adobe FILL & Sign (Android/Apple). Zet vervolgens de handtekening over naar het apparaat waarmee je wil ondertekenen.
Via het internet
Met scanner of camera
Teken een “natte” handtekening op een vel papier. Digitaliseer de handtekening met een scanner of (mobiele) camera. Sla het bestand op.
Nu heb je de elektronische handtekening op het apparaat naar voorkeur opgeslagen. Deze digitale handtekening kan in verschillende documenten worden ingevoegd.
Een handtekening invoegen in tekstdocument in Word, LibreOffice, Excel en Google Docs is net zo eenvoudig als een afbeelding toevoegen in een document. Plaats simpelweg de cursor op de plek waar je de handtekening wilt zetten en voeg de gedigitaliseerde handtekening als afbeelding toe.
Open het pdf-bestand in Word: het document wordt automatisch omgezet naar een tekstdocument. Let op: complexe opmaak kan tijdens het converteren worden aangetast. Verplaats de cursor naar de positie waar je de handtekening wil plaatsen en voeg de handtekening toe als afbeelding. Sla het Word bestand op als pdf.
LibreOffice opent automatisch pdf-bestanden in het tekenprogramma Draw. Plaats je digitale handtekening via 'Invoegen - Afbeelding' en sla het bestand op.
De Mac heeft een handige ingebouwde tool, genaamd iSight, waarmee je eenvoudig je handtekening kan digitaliseren. Je zet simpelweg je handtekening op papier, open iSight en fotografeer de handtekening via de ingebouwde webcam.
Maak een handtekening met behulp van de ingebouwde camera van jouw Mac: Klik op "Camera". Teken je "natte" handtekening op een wit vel papier en houd deze voor de camera. Zorg ervoor dat je handtekening gecentraliseerd op de blauwe lijn staat. Zodra je handtekening op het scherm verschijnt kan je op "Gereed" drukken. Nu is je handtekening gedigitaliseerd.
Om je handtekening te gebruiken druk je op de "Sig" knop. Vervolgens verschijnt je handtekening in beeld. Deze kan je direct verplaatsen en van grootte aanpassen.
Wanneer je eenmaal je handtekening hebt gedigitaliseerd, kun je de handtekening toevoegen aan een document. Exporteer een tekstbestand naar pdf en open deze in pdf in de voorbeeldmodus. Selecteer je digitale handtekening en voeg deze toe. Volg hiervoor de bovenstaande stappen.
Deze gratis alternatieven bieden een oplossing voor iedereen die jaarlijks een beperkt aantal documenten digitaal wil ondertekenen. Maar let wel op, deze alternatieven zijn hebben niet de gelijke juridische waarde als Pondres eSign. Bij een geschil bepaalt de rechter of de elektronische handtekening als bewijs dient.
Wil je zeker weten dat een handtekening rechtsgeldig is, kies dan minimaal voor het niveau van de geavanceerde digitale handtekening (AES).