Orderpickers lopen de hele dag van schap naar schap om bestellingen te verzamelen. Op een gemiddelde werkdag legt een orderpicker 10 tot 20 kilometer af in het magazijn. Elke afgelegde afstand kost tijd en dus geld. Het magazijn indelen door producten te plaatsen met de ABC-analyse, helpt om vele kilometers te besparen. Dit heeft niet alleen positieve gevolgen voor de interne logistiek, maar ook voor de klant.
In de logistiek is de ABC-analyse een methode om het productassortiment van een bedrijf op te splitsen in drie productgroepen: De meest verkochte producten, de hardlopers (A), de producten gemiddelde verkopen, de minder snellopers (B) en de minst verkochte producten, de langzame lopers (C). Door het magazijn te scheiden van hardlopers voorin tot langzame lopers achterin, leggen logistieke medewerkers minder afstanden af tijdens opslag en orderverzamelen. Dit betekent slimmer orderverzamelen: lagere kosten, minder fysieke inspanning en meer efficiëntie.
Om ABC-indeling te bepalen, wordt de omloopsnelheid berekend. Met de omloopsnelheid ga je na hoe vaak een artikel in een bepaalde periode wordt verkocht. De formule om de omloopsnelheid te berekenen is als volgt:
Omloopsnelheid: omzet in stuks / gemiddelde voorraad in stuks.
Hoe hoger de omloopsnelheid, hoe beter de verkoop van het product.
De ABC-indeling is een goed startpunt om jouw warehouse optimaal in te richten. Door de artikelen slim te plaatsen in je magazijn zijn orderpickers in staat meer orders binnen dezelfde tijd te picken. Deze efficiëntieslag ga je merken in klanttevredenheid en nettowinst.
De ABC-analyse is slechts één onderdeel van het efficiënter maken en indelen van je magazijn. Lopen de kosten te hoog op, heb je extra handen nodig of wil je jouw logistiek uitbesteden? Dan nemen we je graag het werk uit handen. Met e-fulfilment van Pondres wordt je ontzorgd in de logistieke afhandeling van je webshop.
Wil je meer weten over ons efficiënt e-fulfilmentproces? Neem dan contact met me op.