Retourlogistiek verhoogt resultaat

Retourlogistiek is belangrijk voor de klanttevredenheid en beleving van jouw klanten. Effectief retourmanagement zorgt namelijk voor meer tevreden klanten, bestellingen en werkt bovendien kostenbesparend. We vertellen je er graag meer over.

Home > Wat we doen > Fulfilment > E-fulfilment > Retourlogistiek

Wat is retourlogistiek

Retourlogistiek is het logistieke proces dat begint zodra jouw klant zijn artikel retourneert. Bij binnenkomst worden goederen terug op voorraad gezet, geretourneerd naar de leverancier of vernietigd. Retourlogistiek wordt ook wel reverse logistic of retourmanagement genoemd.

Retourlogistiek in 8 stappen

Het pakket wordt ontvangen

1. Het pakket wordt ontvangen

De labels worden verwijderd

2. De labels worden verwijderd

Het retour wordt geregistreerd

3. Het retour wordt geregistreerd

De matchende order wordt opgezocht

4. De matchende order wordt opgezocht

Goederen worden geïnspecteerd

5. Goederen worden geïnspecteerd

Goederen worden terug op voorraad gelegd, geretourneerd naar de leverancier of vernietigd

6. Goederen worden verwerkt

Alles wordt geadministreerd en inzichtelijk gemaakt in de rapportering

7. Alles wordt gerapporteerd

Klant en eindklant worden geïnformeerd over de verwerking.

8. Klant en eindklant worden geïnformeerd

Goed retourlogistiek verhoogt jouw resultaat

Wanneer een artikel wordt geretourneerd, kan dat verschillende redenen hebben: het artikel was anders dan verwacht, defect, verkeerd besteld, noem maar op. Retourneren is niet alleen een tegenvaller voor jou, maar ook voor jouw klant. Een goed en snel retourproces verzacht deze tegenslag en geeft duidelijkheid. Bij Pondres kunnen we de consument zelfs een persoonlijk bericht sturen om hem gerust te stellen of aan te moedigen een nieuwe bestelling te plaatsen. Een effectief retourproces verbetert de klanttevredenheid en stimuleert consumenten om herhalingsaankopen te doen. Op deze manier kunnen we met jou samenwerken om van een tegenslag een positieve ervaring te maken.

Nederlanders koploper in retourneren

In 2020 was Nederland opnieuw koploper in Europa op het gebied van pakketretouren, blijkt uit onderzoek van DPD. Zo retourneert de gemiddelde Nederlander 13% van zijn pakketten. Dit maakt retourlogistiek een belangrijk onderdeel van het logistieke proces.

Laat retourlogistiek geen probleem zijn

Retourlogistiek kan voelen als een blok aan je been. Het geeft geen direct resultaat en is tijdrovend, maar het is essentieel. Laat retouren geen probleem zijn en laat het aan Pondres over. Als specialist op het gebied van fulfilment kunnen wij het gehele uitvoeringsproces voor jou vergemakkelijken. Van het ontvangen en opslaan van goederen tot het beheren van retouren; wij staan ​​aan jouw zijde om aan de verwachtingen van de consument te voldoen… en deze te overtreffen.

Zie de voorwaarden voor het retourneren in de e-fulfilment aanleverspecificaties.

E-fulfilment aanleverspecificaties

Neem contact op

Wil je meer informatie over retourlogistiek? Neem dan contact met ons op.

Claudia Vorstenbosch
Claudia Vorstenbosch
Sales Support Medewerkster
Neem contact op
direct mail versturen
Top
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram