Wat is voorraadbeheer?

Ontdek hoe voorraadbeheer o.a. helpt bij het reduceren van kosten.

Home > Wat we doen > Fulfilment > E-fulfilment > Voorraadbeheer > Wat is voorraadbeheer?

Door je voorraadbeheer te optimaliseren kun je opslagkosten onder controle te houden. Producten die op voorraad liggen, leveren immers (nog) niets op en kosten enkel geld. Het kost je opslagruimte, met minder producten op voorraad heb je minder opslagruimte nodig. Maar je wil ook geen 'nee' verkopen omdat je een product níét op voorraad hebt. Daarom is het belangrijk om voor een goed evenwicht te zorgen, dit doe je met voorraadmanagement. Zo is je voorraad optimaal in balans.

Waarom is voorraadbeheer belangrijk?

Kostenbesparing
Minder inkoop- en voorraadkosten; je bestelt immers nooit te veel.
Altijd voorraad
Door het stellen van prioriteiten is er altijd voorraad.
Klanttevredenheid
Meer tevreden klanten door levering van het juiste product op het juiste tijdstip.

Betekenis voorraadbeheer

De definitie van 'voorraadbeheer' is als volgt:

“Het beheren van de in- en uitgaande goederenstroom vanuit eigen voorraden of die van een klant.”

Zoals de naam al doet vermoeden gaat het om beheer maar zeker ook om timing. Wat wordt op welk moment ingekocht en uit voorraad gehaald? Het is belangrijk om de omloopsnelheid in kaart te brengen, evenals pieken en dalen, om zo tot de ultieme voorraad te komen. De voorraad die voldoet aan de vraag vanuit de markt en opslagkosten reduceert.

Hoe wordt voorraadbeheer uitgevoerd?

Voorraad bijhouden en beheren kan met verschillende voorraadbeheersystemen. Het meest voorkomende systeem is werkt met een barcodescanner. Hierbij wordt het product gescand op verschillende momenten:

  1. Bij binnenkomst;
  2. Bij het bevoorraden;
  3. Bij het verlaten van de voorraad;
  4. Bij vertrek.

Hierdoor weet je op ieder moment waar het artikel zich bevindt. Ook heb je inzicht in de doorlooptijd van het proces van binnenkomst tot aan het vertrek. Met deze gegevens kan de omlooptijd en de standaard restvoorraad worden bepaald. Deze gegevens zijn cruciaal om je voorraad te optimaliseren.

6 tips om je voorraadbeheer soepel te laten verlopen

Haal met deze tips de meeste voordelen uit je voorraadbeheersing.

1. Zorg voor structuur

Door structuur in je voorraad te brengen weet je exact waar een artikel staat en of er nog voorraad is. Zorg dat de structuur duidelijk en zichtbaar is, zodat jij en je medewerkers ermee kunnen werken. Met een gestructureerde voorraad logistiek worden de meeste fouten voorkomen.

2. Stel prioriteiten

Opslagruimte is prijzig, het is dus van belang om je opslagkosten zo laag mogelijk te houden. Begin met het prioriteren van de voorraad. Is er van bepaalde producten een veiligheidsvoorraad nodig of kan er juist worden geminderd in het aantal stuks? Houd hierbij rekening met periodieke schommelingen zoals bij de verkoop van seizoenartikelen. Verkoop je carnavalskleding, dan heb je meer voorraad nodig tussen november en maart en minder in de zomermaanden.

3. Kies de geschikte voorraadbeheermethode

Er zijn drie veel voorkomende voorraadbeheermethoden:

(1) Just in time (JIT)

Just in time staat voor ‘net op tijd of ‘zo laat mogelijk’. Bij deze methode is het de kunst om productieproces en levering zo nauw mogelijk op elkaar af te stemmen. Het nauw op elkaar afstemmen scheelt enorm in de opslag- en transportkosten, omdat de producten zeer kort op voorraad liggen.

 

(2) Last in, first out (LIFO)

Last in, first out is de methode waar de producten die als laatste zijn binnengekomen als eerste vertrekken. Deze methode wordt vaak gebruikt bij bedrijven met een hoge doorvoersnelheid. De net binnengekomen producten staan vooraan, waardoor het eenvoudig is deze direct af te voeren.

De LIFO-methode kan enkel worden gebruikt bij producten zonder vervaldatum en een hoge doorvoersnelheid. Anders loop je het risico dat bepaalde producten nooit aangeraakt worden of dat de houdbaarheidsdatum verstrijkt.

 

(3) First in, first out (FIFO)

Iedereen die ooit in een supermarkt heeft gewerkt kan de FIFO-methode dromen. First in, first out betekent dat de producten die als eerste binnen zijn gekomen, als eerste gaan. Deze methode wordt veelal gebruikt in de levensmiddelenindustrie.

De FIFO-methode is bedoeld voor producten met een vervaldatum, om te voorkomen dat de houdbaarheidsdatum van de producten verstrijkt.

4. Kies voor betrouwbare en snelle toeleveranciers

Voor het beheer van je fysieke voorraad is de afvoer van belang, maar de aanvoer speelt hier ook een belangrijke rol. Snelle en betrouwbare leveranciers zorgen voor een vlekkeloze aanvoer van je producten. Wees kritisch bij het kiezen van een leverancier, laat je niet leiden door prijs maar voornamelijk door kwaliteit. Een goede toeleverancier kan je veel problemen en kosten besparen.

5. Zorg voor een goede voorraadadministratie

Als je op de hoogte bent van de voorraad dan kun je exact inkopen, de juiste hoeveelheid op het juiste moment. Door alle digitale hulpmiddelen is online voorraadbeheer een stuk eenvoudiger geworden. Tegenwoordig kan er gebruik gemaakt worden van een WMS, ook wel Warehouse Management System genoemd. Het WMS maakt voorraadadministratie super eenvoudig.

6. Controleer de voorraad regelmatig

Houd periodieke controles en steekproeven om te controleren of de administratie overeenkomt met de actuele voorraad. Door exact voorraadbeheer bij te houden, kun je de voorraad tot in de puntjes beheren. Een andere optie is om de voorraadcheck te automatiseren. Je voert de producten in een digitaal voorraadbeheersysteem en telkens als een product het magazijn verlaat of wordt toegevoegd scan je deze. Automatisch voorraadbeheer zorgt voor tijdsbesparing en volledige controle.

Voorraadbeheer uitbesteden bij Pondres

Voorraadbeheer is onderdeel van het fulfilmentproces. Pondres beheert uiterst nauwkeuring voorraden vanuit het eigen magazijn en beschikt over een eigen WMS-systeem. Maar wij bieden méér dan fulfilment. Want naast een volledig fulfilmentproces zorgen we ervoor dat de klantbeleving en klantloyaliteit van jouw klanten verbetert. Alles voor een impactvol en waardevol contactmoment met je klant bij de bezorging van de bestelling.

Naar e-fulfilment

Neem contact op

Wil je meer informatie over onze fulfilmentmogelijkheden? Neem gerust even contact met mij op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00.

Claudia Vorstenbosch
Sales Support
Neem contact op
Top chevron-down
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram