Met fondsenwerving kun je de wereld een beetje beter maken. Wij helpen je met de juiste middelen via het juiste kanaal.
Samen met jouw fondsen wil je de wereld een betere plek maken. Je hebt een visie en een doel. Fondsen zijn noodzakelijk om deze te kunnen verwezenlijken. Maar waar vind je hen? Op deze pagina leggen we uit wat fondsenwerving is en via welk kanaal je hen activeert.
De definitie van fondsenwerving is als volgt:
"Het totale pakket aan activiteiten van een non-profit organisatie om geld te verkrijgen om haar activiteiten te financieren."
Fondsenwerving is een tweeledig begrip waarvan de activiteiten bestaan uit onderhouden van bestaande fondsen en het aantrekken van nieuwe fondsen. Een non-profit organisatie maakt gebruik van fondsen om een cashflow te creëren. In de vorm van donaties, giften, loterijen, sponsoring of subsidies komt er geld binnen om de activiteiten van de goede doelen te ondersteunen.
Het is belangrijk om meer inzicht te krijgen in jouw (potentiële) fondsen. Hoe kun je ze het beste bereiken en het is interessant om te weten hoe hij zich oriënteert. Is je doelgroep vooral online actief en goed te benaderen of is het interessanter om hem fysiek aan te spreken. Dit is een vraag die goede doelen en andere non-profit organisaties zich vaak stellen. Terecht. Want donateurs en fondsen zijn onmisbaar bij het realiseren van jouw doelstellingen.
Traditionele fondsenwerving gaat via fysieke stromen, we zien steeds meer een verschuiving naar online fondsenwerving. Donateurs oriënteren zich meer online en vergelijken non-profit organisaties om dé partij te vinden die het beste aansluit bij zijn of haar normen en waarden. Als goed doel kan online kansen optimaal benutten met online fondsenwerving. Er zijn online tal van laagdrempelige mogelijkheden, zoals online bijeenkomsten of met een online petitie digitale handtekeningen verzamelen.
Maar vergeet de fysieke werving niet, aan de deur, evenementen op locatie of via de brievenbus. Het zijn slechts een paar voorbeelden van offline wervingsmogelijkheden voor non-profit organisaties. Hoewel er meer online georiënteerd wordt, blijft fondsenwerven offline nog altijd zeer effectief. Maar ook de combinatie tussen online en offline kan juist heel sterk zijn.
Beide kanalen zijn geschikt voor fondsenwerving en zowel online als offline bieden verschillende mogelijkheden voor werving en behoud van relaties. Vaak begint de oriëntatie van de consument online, waardoor het van belang is om ook online aanwezig te zijn met duidelijke informatie. Om conversiedoelen te behalen is het aan te raden om fysieke kanalen erbij te betrekken.
Pondres werkt voor een groot aantal goede doelen en onze ervaring leert dat een gepersonaliseerde direct mail helpt in de overtuiging naar donateurs en fondsen toe. De boodschap van deze organisaties komt via een direct mail écht binnen, naast de online kanalen waarvan ze gebruik maken. Niet enkel op de deurmat, maar het raakt de ontvanger juist door de impact van het medium. De emotie en boodschap die je met een direct mail kan verspreiden laat harten smelten en donateurs voor het leven binden.
Al jaren ondersteunt Pondres goede doelen en andere non-profit organisaties, waaronder Greenpeace, KWF en de dierenbescherming, met haar fondsenwerving. Wij ondersteunen organisaties in het hele fondsenwervingstraject in alle kanalen, fysiek en digitaal, met veel mogelijkheden op het gebied van personalisatie. Denk hierbij aan:
Wil je meer informatie over de mogelijkheden voor fondsenwerving via het juiste kanaal? Neem gerust contact met mij op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00. Ik help je graag!