Pondres logo

Fondsenwerving

Samen met jouw fondsen wil je de wereld een betere plek maken. Maar waar vind je hen? Op deze pagina leggen we uit wat fondsenwerving is en via welk kanaal je hen activeert.

Wat is Fondsenwerving

De definitie van Fondsenwerving:

"Het totale pakket aan activiteiten van een non-profit organisatie om geld te verkrijgen om haar activiteiten te financieren."

Fondsenwerving is een tweeledig begrip waarvan de activiteiten bestaan uit onderhouden van bestaande fondsen en het aantrekken van nieuwe fondsen. Een non-profit organisatie maakt gebruik van fondsen om een cashflow te creëren. In de vorm van donaties, giften, loterijen, sponsoring of subsidies komt er geld binnen om de goede doelen activiteiten te ondersteunen.

Fondsenwerving online of fysiek

Hoe oriënteert jouw donateur zich en hoe kan je hen het beste bereiken? Dit is een vraag die goede doelen en andere non-profit organisaties zich vaak stellen. Terecht. Want donateurs en fondsen zorgen voor het realiseren van jouw doelstellingen.

Online fondsen werven

Er is een zichtbare verschuiving naar fondsenwerving online sinds fysieke bijeenkomsten minder gebruikelijk zijn geworden. Donateurs oriënteren zich meer online en vergelijken non-profit organisaties om dé partij te vinden die het beste aansluit bij zijn of haar normen en waarden. Als goede doel kan je de online kansen optimaal benutten met online fondsenwerving. Er zijn online tal van laagdrempelige mogelijkheden, zoals online bijeenkomsten of met een online petitie digitale handtekeningen verzamelen.

 

Offline fondsen werven

Deur tot deur, evenementen op locatie of via de brievenbus. Het zijn slechts een paar voorbeelden van offline wervingsmogelijkheden die non-profit organisaties hebben. Hoewel er meer online georiënteerd wordt, blijft fondsenwerven offline nog altijd zeer effectief.

Welk kanaal is het meest effectief?

Zowel online als offline heeft een fondsenwerver alle ruimte om relaties te onderhouden en nieuwe relaties te vinden. Men leest zich in toenemende maten online in, waardoor fondsenwerving online van steeds groter belang is. Wanneer je conversiedoelen wil bereiken is het aan te raden om fysieke kanalen erbij te betrekken. Zo blijkt een gepersonaliseerde direct mail donateurs en fondsen te overtuigen. Goede doelen die naast hun online kanalen gebruik maken van een direct mail komen écht binnen. Niet enkel op de deurmat, maar juist door de impact van het medium. De emotie en boodschap die je op het medium kwijt kan doet harten smelten en donateurs voor het leven binden.

 

Start nu met Fondsenwerving voor goede doelen en andere non-profit organisaties

Al jaren ondersteunt Pondres non-profit organisaties, waaronder Greenpeace en KWF, met haar fondsenwerving. Wij ondersteunen organisaties in het hele fondsenwervingstraject in alle kanalen, fysieke en digitale, met veel mogelijkheden op het gebied van personalisatie. Denk hierbij aan:

  • Fysieke uitingen, zoals brieven gericht aan donateurs
  • Communicatie rondom abonneezendingen, zoals boeken, tijdschriften en kalenders
  • Direct mailingen aan huidige, vroegere of potentiële donateurs
  • Digitale transformatie voor digitale handtekeningen en klantportalen

Neem contact op

Wil je meer informatie over fondsenwerving? Neem dan contact met me op.

Davy Nanulaitta
Accountmanager
Neem contact op
Zes zekerheden
Top linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram