Pondres logo

Wat is fulfilment

De orders lopen op en je zoekt een manier om je webshoplogistiek uit te besteden. Je komt het begrip fulfilment tegen. We leggen je graag uit wat fulfilment is en waarom het voor jou dé oplossing is.

Home > Wat we doen > Fulfilment > Wat is fulfilment

De betekenis van fulfilment en e-fulfilment

De definitie van fulfilment is als volgt:

“De processen die zich richten op het afhandelen en verwerken van opdrachtactiviteiten die voorkomen uit klantcontact.”

Kortom: Fulfilment is het hele proces van orderafhandeling.

Door de opkomst van webshops bestaat vrijwel al het contact uit online klantcontact. Daarom is de term e-fulfilment ontstaan: dat is fullfilment voor webshops, ook wel webshopfulfilment genoemd. Officieel omvat e-fulfilment dus enkel webbestellingen en fulfilment álle bestellingen. Maar omdat de online wereld inmiddels zo verweven is met de offline wereld, gebruiken wij bij Pondres de termen gewoon door elkaar.

De 10 stappen van het fulfilmentproces

Het fulfilmentproces bestaat uit tien stappen. We lopen ze graag samen met je door:
1

Ontvangst en controle

De eerste stap in het fulfilmentproces is het in ontvangst nemen van goederen. De leverancier kan de bestelde goederen direct afleveren bij het fulfilmentbedrijf. Bij binnenkomst worden de goederen geteld, gecontroleerd op schade en vervolgens ingeboekt en op locatie gelegd.

2

Opslag

Het opslaan van goederen is een zorgvuldig proces en kost veel ruimte. Ieder product heeft zijn eigen eigenschappen, waardoor het op een bepaalde manier opgeslagen dient te worden. Zo moeten breekbare goederen anders worden opgeslagen dan kleding. Een goede fulfilmentpartij houdt hier rekening mee met de pick- en palletlocaties in het magazijn.
3

Voorraadbeheer

Voorraadbeheer wordt door fulfilmentbedrijven gedaan in hun eigen warehouse of magazijn. Als het goed is maken ze eenvoudig een koppeling met jouw e-commerceplatform, dus de omgeving waarop je klanten hun bestellingen doen. Zo komen de bestellingen een-op-een binnen bij de fulfilmentpartij, die vervolgens snel aan de slag kan met de verwerking en levering.
4

Rapportage

Als je het logistieke proces uitbesteedt, betekent dit niet dat je alle controle kwijt bent. Via het datawarehouse kun jij meestal real-time de processen volgen. Hierin kun je onder andere zien hoeveel en wat er verzonden is, hoeveel retouren er zijn binnengekomen en wat de stand van jouw voorraad is.
5

Klantenservice

Als je vragen hebt over bestellingen, voorraden of processen, is het handig als je hier snel over kunt schakelen met je fulfilmentpartner. Een klantenservice die via telefoon, mail of whatsapp tot je beschikking staat is vaak geen overbodige luxe. Zo weet je altijd zeker hoe het met jouw leveringen en producten gaat, en kun je snel schakelen. Die eigen klantenservice kun je vaak ook uitbesteden, zodat je je ook daar niet zelf mee bezig hoeft te houden.
6

Orderpicking

Orderpicking of orderverwerking is de stap voor het inpakken. In deze fase wordt het product gescand, vastgelegd, gecontroleerd en afgeboekt in het systeem. Het orderverwerkingsproces dient uiterst efficiënt te verlopen om aan een snelle levering te kunnen voldoen. Bovendien is het natuurlijk belangrijk dat het juiste product bij de juiste klant geleverd wordt, zonder schade. Strakke processen en controles zijn dan ook erg belangrijk.
7

Inpakken

Na het picken volgt het packen, vaak nog met een extra check op de order. De order inpakken of verpakken kan op vele manieren gebeuren. Het is mogelijk om orders in de bekende bruine verzenddoos te verpakken, maar ook om de verpakking te personaliseren of een gepersonaliseerd product toe te voegen. Want hoe meer je pakketje opvalt, hoe groter de kans op een herhalingsaankoop. De mogelijkheden voor dit soort value added services zijn eindeloos.
8

Value added services

Jouw pakket moet niet alleen leveren wat je klant besteld heeft. Het moet indruk maken, opvallen en oproepen tot meer. Denk aan een herhaalaankoop, positieve review, of mond-tot-mondreclame.
Voorbeelden
9

Verzending multi-carrier

Verzending is vaak een grote uitdaging én kostenpost als het gaat om fulfilment. Fulfilmentbedrijven hebben vaak contracten met post- en pakketverzenders. Daardoor krijgen zij vaak volumevoordeel en flexibiliteit in (aan)levertijden. Ook aanvullende mogelijkheden zoals Track & Trace en afhaallocaties zijn meestal eenvoudig toe te voegen.
10

Retourlogistiek

Retourlogistiek of retourmanagement wordt vaak vergeten bij het logistieke proces. Maar het speelt een belangrijke rol bij de beleving en tevredenheid van jouw klanten. Helaas is het vaak vrij complex en tijdrovend. Denk aan registratie, controle, verwerking en communicatie. Gelukkig kunnen fulfilmentbedrijven ook dit proces perfect uit handen nemen.

Voordelen fulfilment

Fulfilment uitbesteden kent tal van mogelijkheden, omdat je volledig wordt ontzorgd in jouw webshop logistiek.

Een fulfilmentbedrijf heeft de specialisme en ervaring om het logistiek proces efficiënt uit te voeren. Het geoptimaliseerde logistieke proces in combinatie met het netwerk van de fulfilmentpartner zorgt voor kostenbesparing door volumevoordeel, lagere opslagkosten en lagere verzend- en retourkosten.

Wanneer je te maken hebt met pieken en dalen vangt een fulfilmentpartner deze voor je op. Met deze flexibiliteit beschik je altijd over precies genoeg capaciteit en staat niks jouw groei in de weg.

Anders dan fulfilment centra in Nederland is Pondres gespecialiseerd in e-fulfilment met klantbeleving. Met gepersonaliseerde in- en onpack communicatie, zoals een handgeschreven kaartje of gepersonaliseerde sticker, maken we ieder bezorgmoment uniek en verrassend.

Pakketje voor:

  • Bart
  • Marcel
  • Anouk
  • Lieke
  • Hans
  • Ilse

Pondres, méér dan fulfilment

Pondres heeft al ruim 60 jaar ervaring in het vakgebied. Wij nemen je graag jouw fulfilmentprocessen volledig of deels uit handen. Met heldere communicatie en rapportages, betrouwbare en efficiënte processen en goede verzendtarieven. En met een vleugje klantbeleving, bijvoorbeeld door personalisaties in tekst, beeld of gift. Uiteraard volledig AVG-proof. Alles voor een optimale klantbeleving, van jou en je eindklant. Mocht je aanvullende vragen hebben over wat is fulfilment of informatie opvragen, neem dan gerust contact op met ons.

Naar e-fulfilment
Top linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram