Pondres logo

Wat is direct mail

Direct mail is een krachtig fysiek marketingmiddel om je doelgroep offline te bereiken. Ontdek hoe je het effectief inzet!

Ook in dit digitale tijdperk is direct mail hét medium dat niet mag ontbreken in de middelenmix van jouw marketingcampagne. Direct mail is een uitermate effectief communicatiemiddel dat zich al jaren heeft bewezen. Het werkt perfect om (potentiële) klanten te activeren, informeren of inspireren. De kracht zit in de eindeloze mogelijkheden van personalisatie, die je verder kunt versterken met een vleugje creativiteit.

Direct-mailingen-collectie

Direct mail betekenis

Direct mail is een poststuk, vaak in de vorm van een A5 kaart of selfmailer, en geschikt om een grote groep ontvangers snel en persoonlijk te benaderen. Het doel is om respons te ontvangen, zoals een verkoop, aankoop, donatie of afspraak, maar het kan ook gebruikt worden als branding of voor het verschaffen van meer informatie. Dit kan om zowel zakelijke als persoonlijke communicatie gaan.

Wanneer wordt direct mail ingezet?
Direct mail is niet alleen bedoeld om klanten en prospects te benaderen, maar kan ook ingezet worden om inactieve klanten te heractiveren. Dit komt omdat een fysieke mailing een verrassingseffect heeft. Tegenwoordig is men gefixeerd op online, waardoor offline uitingen soms over het hoofd worden gezien. Waar online banners en advertenties als niet-welkom worden ervaren, wordt DM gezien als creatief, verrassend en leuk om te ontvangen. Dit maakt dat ontvangers enthousiast worden over de persoonlijke fysieke benadering en bereid zijn hierop te reageren. Ook de combinatie met online werkt goed, zo kun je klanten na een fysieke mailing nog een keer benaderen met een duidelijke CTA via een online kanaal.

Direct mail voor:

  • Bart
  • Marcel
  • Anouk
  • Lieke
  • Hans
  • Ilse

Van standaard tot gepersonaliseerd

Voorheen was het enkel mogelijk om algemene brochuresselfmailers, flyers en brieven te versturen naar de ontvanger. Met de komst van gepersonaliseerd printen is dit veranderd. Tegenwoordig is het mogelijk om direct mail te personaliseren naar NAW-gegevens van de ontvanger of met volledig dynamische content. Een DM is niet meer gericht aan de massa, nee, deze is gericht tot jou. Het voordeel hiervan is dat het de betrokkenheid verhoogt van de ontvanger. De hoge betrokkenheid draagt bij aan een hoger conversieratio.

Direct mail ontwikkelen

Tijdens het ontwikkelen van jouw direct mailing zijn er eindeloos veel mogelijkheden om jouw mailing effectiever te maken. Wil je er bijvoorbeeld een pasje of gift in verwerken, de mailing personaliseren of het mailpiece een unieke vorm geven? The sky is the limit.

Sta je na creatie van jouw design te trappelen om jouw campagne te starten? Dan hebben we goed nieuws. Pondres hanteert een korte doorlooptijd van slechts vijf werkdagen. Wat inhoud dat bij aanlevering van het design, wij deze binnen vijf werkdagen op de deurmat van jouw doelgroep kunnen leveren.

Mocht je inspiratie even op zijn of onbekend zijn met de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. We denken graag mee en zetten onze ervaring in om jouw campagne uiterst rendabel te maken. Ook als je nog geen of beperkte ervaring hebt met het versturen van direct mail horen we het graag. We nemen je dan stap voor stap mee op weg naar jouw (eerste) mailing.

Benieuwd naar eerdere succesvolle campagnes ter inspiratie? Bekijk dan deze drie voorbeelden

Direct mail voorbeelden

Meetbaarheid 

In tegenstelling tot wat er vaak wordt beweerd, kan het bereik en het effect van direct mail goed worden gemeten. Met bijvoorbeeld een Mail Monitor Onderzoek kan er achterhaald worden of de mailing is gelezen en hoe deze wordt beoordeeld.

Behalve een onderzoek kan een direct mail ook van meetbare factoren worden voorzien, zoals het toevoegen van een QR-code. Hierdoor weet je exact welke geadresseerden zijn geactiveerd, waarna je ze gepast kan opvolgen, online of offline.

In 8 stappen naar een impactvolle direct mail

De klant benaderen en raken, dat is wat elk bedrijf wil. Maar hoe krijg je dat voor elkaar in het steeds veranderende medialandschap? Hoe houd je je communicatie pakkend en persoonlijk? Alle innovaties trekken je al gauw het digitale pad op. Maar vergis je niet: direct mail is en blijft een van de krachtigste marketingmiddelen ooit.

Download het gratis whitepaper

En verstuur in 8 stappen een impactvolle direct mail.

Direct mail versturen

Met jarenlang ervaring in het verzorgen van meetbare direct mail campagnes kunnen wij met zekerheid zeggen dat het een zeer rendabel marketingcommunicatiemiddel is. De rendabiliteit is te danken aan de lage kosten, vanaf slechts €0,35 per mailpack, in verhouding tot de hoge respons.

Ben je enthousiast en op zoek naar een partner die jouw DM kan produceren en versturen? Of heb je juist nog vragen? Dan ben je bij ons aan het goede adres. Pondres is al ruim 60 jaar gespecialiseerd in het hele proces van direct mail; van printen tot levering. Met ons eigen machinepark leveren we constant hoge kwaliteit en beschikken over de nodige certificaten en tevreden klanten om dit aan te tonen. Wij houden de doorlooptijd kort. Dit houdt in dat wij jouw fysieke mailing binnen vijf werkdagen van concept tot aan brievenbus kunnen brengen. Dit alles tegen scherpe tarieven.

Naar direct mail versturen

Neem contact op

Wil je weten hoe wij jouw klantcommunicatie naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00. Wij helpen je graag!

Ludo Verhiel
Business Consultant
Neem contact op
Direct mail maken
Top
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram