Pondres logo

Wat is direct mail

Direct mail is een krachtig fysiek marketingmiddel om je doelgroep offline te bereiken. Ontdek hoe je het effectief inzet!

Ook in dit digitale tijdperk is direct mail hét medium dat niet mag ontbreken in de middelenmix van jouw marketingcampagne. Direct mail is een uitermate effectief communicatiemiddel dat zich al jaren heeft bewezen. Het werkt perfect om (potentiële) klanten te activeren, informeren of inspireren. De kracht zit in de eindeloze mogelijkheden van personalisatie, die je verder kunt versterken met een vleugje creativiteit. Daarnaast is direct mail een zeer rendabel middel in de middelenmix.

Direct mail betekenis

Direct mail is een poststuk, vaak in de vorm van een A5 kaart of selfmailer, en geschikt om een grote groep ontvangers snel en persoonlijk te benaderen. Het doel is om respons te ontvangen, zoals een verkoop, aankoop, donatie of afspraak, maar het kan ook gebruikt worden als branding of voor het verschaffen van meer informatie. Dit kan om zowel zakelijke als persoonlijke communicatie gaan.

Het doel van direct mail inzetten
Direct mail is niet alleen bedoeld om klanten en prospects te benaderen, maar kan ook ingezet worden om inactieve klanten te heractiveren. Dit komt omdat een fysieke mailing een verrassingseffect heeft. Tegenwoordig is men gefixeerd op online, waardoor offline uitingen soms over het hoofd worden gezien. Waar online banners en advertenties als irritant worden ervaren, wordt DM gezien als creatief, verrassend en leuk om te ontvangen. Dit maakt dat ontvangers enthousiast worden over de persoonlijke fysieke benadering en bereid zijn hierop te reageren. Ook de combinatie met online werkt goed, zo kun je klanten na een fysieke mailing nog een keer benaderen met een duidelijke CTA via een online kanaal.

Direct mail voor:

  • Bart
  • Marcel
  • Anouk
  • Lieke
  • Hans
  • Ilse

Van standaard tot gepersonaliseerd

Voorheen was het enkel mogelijk om algemene brochures, selfmailers, flyers en brieven te versturen naar de ontvanger. Met de komst van gepersonaliseerd printen is dit veranderd. Tegenwoordig is het mogelijk om direct mail te personaliseren naar gegevens van de ontvanger, zoals de naam, leeftijd, interesses en voorkeuren. Een DM is niet meer gericht aan de massa, nee, deze is gericht tot jou. Het voordeel hiervan is dat het de betrokkenheid verhoogt van de ontvanger. De hoge betrokkenheid draagt bij aan een hoger conversieratio.

Meetbaarheid 

In tegenstelling wat er vaak wordt gezegd, kan het bereik en het effect van direct mail goed worden gemeten. Met bijvoorbeeld een Mail Monitor Onderzoek kan er achterhaald worden of de mailing is gelezen en hoe deze wordt beoordeeld.

Behalve een onderzoek kan een direct mail ook van meetbare factoren worden voorzien, zoals het toevoegen van een QR-code. Hierdoor weet je exact welke geadresseerden zijn geactiveerd, waarna je ze gepast kan opvolgen, online of offline.

Wat direct mail complex maakt

Eenvoudige en ingewikkelde mailinglijsten vereisen nauwkeurigheid en ervaring. Het inregelen van een DM kan een lastig proces zijn. Zeker met de scherpe privacywetgeving is het noodzaak om de vele gegevens die worden gebruikt tijdens de productie te handhaven. De DM moet de juiste gegevens bevatten en mag niet in de verkeerde brievenbus terecht komen. Het is aan te raden om een direct mailing te verzenden met een partner die al jaren ervaring heeft in het vakgebied. Zo profiteer je van de kennis en kunde van een partner en zal je mailing voldoen aan alle wettelijke eisen.

In 8 stappen naar een impactvolle direct mail

De klant benaderen en raken, dat is wat elk bedrijf wil. Maar hoe krijg je dat voor elkaar in het steeds veranderende medialandschap? Hoe houd je je communicatie pakkend en persoonlijk? Alle innovaties trekken je al gauw het digitale pad op. Maar vergis je niet: direct mail is en blijft een van de krachtigste marketingmiddelen ooit.

Download het gratis whitepaper

En verstuur in 8 stappen een impactvolle direct mail.

Direct mail versturen

Met jarenlang ervaring in het verzorgen van meetbare direct mail campagnes kunnen wij met zekerheid zeggen dat het een zeer rendabel marketingcommunicatiemiddel is. De rendabiliteit is te danken aan de lage kosten, vanaf slechts €0,35 per mailpack, in verhouding tot de hoge respons.

Ben je enthousiast en op zoek naar een partner die jouw DM kan produceren en versturen? Of heb je juist nog vragen? Dan ben je bij ons aan het goede adres. Pondres is al ruim 60 jaar gespecialiseerd in het hele proces van direct mail; van printen tot levering. Met ons eigen machinepark leveren we constant hoge kwaliteit en beschikken over de nodige certificaten en tevreden klanten om dit aan te tonen. Wij werken snel en professioneel. Dit houdt in dat wij jouw fysieke mailing binnen vijf dagen van concept tot aan brievenbus kunnen brengen. Dit alles tegen scherpe tarieven.

Naar direct mail versturen

Neem contact op

Wil je weten hoe wij jouw klantcommunicatie naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op via info@pondres.nl of bel +31 88 949 41 00. Wij helpen je graag!

Davy Nanulaitta
Accountmanager
Neem contact op
Direct mail maken
Top linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram